|
- Cestovní itinerář -
Přátelé,
tento
itinerář, který jsme pro Vás připravili k cyklistickým zájezdům na
Korsiku, je sestaven tak, aby Vám co nejvíce ulehčil orientaci a zároveň jste
se dozvěděli nejdůležitější informace a zajímavosti o místech, která
navštívíte. Kapitola, označená symbolem hradu pojednává právě o těchto
zajímavostech. Kapitola se symbolem kola popisuje podrobně trasu
z cyklistického pohledu, upozorňuje na případná nebezpečí, nebo
odbočky. Každá cyklistická etapa je
pojmenována a dozvíte se její základní údaje. Nechybí ani výškový profil trasy.
Věříme, že
takto koncipovaný itinerář Vám bude maximálně vyhovovat a zpříjemní Vám
putování po Korsice. Pokud byste přeci jen našli nějaké nedostatky, nebo nápady
jak jej vylepšit, neváhejte a oznamte to průvodcům.
Jan Hocek
Poznámky z historie
Nejstarší lidská kostra, která se na ostrově našla,
je "Dáma z Bonifacia", z r. 6600 před Kristem. Tato žena patřila k
lidem sběračům - lov
cům, kteří se živili tím, co jim příroda dala. Ještě
dříve, v období čtvrtohor, občas nebyla Korsika ostrovem - dalo se přejít z
Itálie suchou nohou a žili tu velcí savci, kteří potom vyhynuli. Jejich kostry
se našly v jeskyni na Cap Corse. Daleko větší památky pocházejí z doby kolem r.
2500 př. n. l., kdy se na Korsice rozvinula megalitická kultura a běžně
vyráběli měď. Velké megalitové sochy najdeme na mnoha místech, např.Filitosa,
kam se dá zajet na kole.
Dobu historickou začali Korsičané tím, že
provozovali pirátství. Loupit bylo co, Korsika vždy ležela na křižovatce
důležitých mořských cest. Kolem r. 260 př. n. l. kolonizovali Korsiku Římané.
Do 3. stol. byla Korsika kvetoucím ostrovem - mluvilo se tu řecky a latinsky,
žil tu ve vyhnanství Seneca. Z římských kolonií se na ostrov dostalo
křesťanství, vznikaly kláštery. V 5. stol. přepadli Korsiku Vandalové, kláštery
zničili a ostrov vyplenili. V 6. stol. církevní stavby obnovil Řehoř Veliký. Do
11. stol. ovládli středomoří Maurové. Měli na ostrově základny a původní
námořníci, Korsové, se stáhli do hor. Místní šlechtici se navzájem pobíjeli,
život byl nejistý na pobřeží i ve vnitrozemí. Mírumilovní občané prosili
papeže, aby politováníhodnou situaci ukončil. Řehoř VI. pověřil správou ostrova
pisánského biskupa. Pisánská republika tehdy byla v období maximálního
rozkvětu, pisánští byli výborní organizátoři a stavitelé. I na Korsiku přinesli
mír a rozkvět, vzniklo mnoho románských kostelů.
Od r. 1284 do r. 1729 vládl na ostrově Janov.
Janovský guvernér sídlil v Bastii a na ostrově byla zřízena fungující
samospráva. Během těchto let zažila Korsika mnoho lidových povstání a pokusů o
ovládnutí zvenčí. V 17. stol. vzniká na ostrově mnoho barokních kostelů. Od
poloviny 17. stol. ale janovská republika upadala a ztrácela moc. Soudci na
ostrově byli stejně úplatní jako v Itálii a občané brali spravedlnost do
|
svých rukou. Rozmohl se fenomén krevní msty - vendetta.
V letech 1729-1769 je ostrov pod vlivem Francie a toto období se nazývá
korsická osvobozenecká válka. Významnou postavou tohoto období je "vůdce
korsického národa", protifrancouzsky zaměřený patriot - Pascal Paoli. jeho
přívržencem byl zpočátku i mladý Napoleon Bonaparte, který se narodil v
Ajjaciu.
Za 1. světové války padlo na Korsice 14000 lidí a
mnozí emigrovali. Emigrace a imigrace je běžný jev korsického života. Mnohá
francouzská přímořská města jsou zčásti korsická, Korsičané se vrací na penzi
na ostrov. za prací naopak přicházejí Italové. Italové s Němci obsadili Korsiku
r. 1942. 4. 10. 1943 byla Korsika
prvním osvobozeným francouzským departamentem. R. 1944 zlikvidovali Američané
pomocí DDT malárii. 1972 byl zřízen Korsický národní park, zahrnující asi 1/3
rozlohy ostrova.
V současné době se někteří nacionalisté nemohou
smířit s příslušností k Francii a snaží se „zviditelnit“ násilnými
akcemi a útoky na veřejné budovy. Třebaže ostrov má značné výhody, především
z ekonomických vazeb s pevninou, pokoušejí se nacionalisté o jejich
uvolnění a pod pláštíkem zesílení autonomie se snaží prosazovat úzce partikulární
zájmy. S násilnostmi začaly jednotlivé nacionalistické skupiny, z nichž
nejsilnější je „Front de Libération
National de la Corse (FLNC), od počátku 80-tých let a především
v poslední době na sebe tímto způsobem upozorňují. Mnozí jejich členové jsou
ovšem zapleteni do nezákonných aktivit, především pašování drog, a zdůrazňováním
nacionalistických cílů se snaží uniknout spravedlnosti.
Korsika - obecná charakteristika
Korsika je se svými 8.722km2 plochy po
Sicílii, Sardinii a Kypru čtvrtým největším a s průměrnou výškou 568m
nejhornatějším ostrovem Středozemního moře. Od severu na jih se středem ostrova
táhne horský masív, jehož nejvyšší vrchol je 2706m vysoký Monte Cinto. Není
tedy divu, že Korsika je se svými asi 200 tisíci obyvateli, z nichž polovina
žije ve městech Bastia a Ajjacio, jedním z nejřidčeji osídlených ostrovů
Středomoří. Nejdelší řekou je 84km dlouhý tok Golo, kanoisty vyhledávaný pro
své extrémně těžké peřeje.
Vegetace a svět zvířat
Korsika je země protikladů - tyrkysová modř moře
kontrastuje s rozpálenými skalami, které jsou protkány porosty křovin. V
pobřežních oblastech a ve výškách do 1500
metrů najdeme především macchie
- křoviny z keříčkovitých růží, kručinky, vřesu, jahodníku, levandule,
rozmarýnu, tymiánu, jalovce, vavřínu, cesmíny a mnoha dalších druhů rostlin.
V závislosti přírodních poměrech může být Macchie nízká, nebo až 4m
vysoká, vždy je však trnitá a neproniknutelná. Vůně miliard květů macchií je
cítit na moři dříve, než je ostrov vidět.
Do 400m sahá středomořská flóra s fíkovými
kaktusy, agave, platany, mimosou, oleandry. Zvláštností nejsou ani korkové
duby, pro svůj rychlý růst a antimalarický účinek se zde hojně vysazoval
eukalyptus. Kolem kamenných vesnic ve stráních najdeme vinohrady, zahrady a
sady s rostoucími olivami, citronovníky, pomerančovníky a fíkovníky. V pásmu do 900m narazíme na
háje ušlechtilého kaštanu, jehož plody byly kdysi hlavním pokrmem Korsičanů a
dodnes jsou oblíbené místními zdivočelými prasaty, jejichž masu dodávají
unikátní chuť. Až do výše 1800 m následují nejkrásnější borové lesy,
představované zejména korsickou varietou až 40m vysoké Borovice černé, Pinus
laricio. Dosahují až 1800 metrů (např. Col de Verghio, Vizzavona, či
Col de Bavella). V přímořských letoviscích si povšimneme eukalyptových alejí a
hájů, které byly dříve vysazovány v
boji proti malárii (aroma eukalyptového oleje nemají rádi komáři).
|
Korsická borovice
Kaštanovník
Eukalyptus
Korkový dub
Z exotičtějších zvířat můžeme při troše štěstí
zahlédnout Orla skalního (oblast Cinto), nebo malé stádo muflonů (oblast
Bavella a Asco). Naproti tomu setkání s takřka všudypřítomnými zdivočelými
prasaty nebývá na Korsice rozhodně nouze. V mnoha horských oblastech se dokonce
stala problémem, neboť jimi rozryté svahy jsou vydány napospas erozi.
Jazyk
Ačkoliv Korsika je francouzské území a všude se
francouzsky domluvíte, stále ještě existuje korsičtina. Udržuje se hlavně ve
vnitrozemí v horách. Často uvidíte
dvojjazyčné nápisy (např. silniční ukazatele)
Jídlo
Korsická strava je charakteristická aromatickým
kořením, olivovým olejem, hojností mořské potravy a vepřového masa. Typická
specialita je charcuterie, jejíž
základem je šunka uzené maso. Všude k dostání je i suppa corsa, polévka s fazolemi a česnekem. Fromage Corce je korsický tvrdý sýr. Výborná jsou i některá
korsická vína, např. Santa Barba,
nebo Fiumicioli.
Stručný itinerář
Trasa Bus Kolo
1.-2.den Odjezd z Prahy, přes Dol. Dvořiště - Brenner - 1200 (0-40)
Pisa (šikmá věž) -
Livorno, trajekt do Bastie,
přejezd do Corte,
individuální cyklistický program.
3. den Corte - Bergerie de Grotelle,
pěšky na Punte alle Porto 0 40
4. den Corte - Calacuccia - Col de
Verghio - Evisa - Porto 0 95 km
varianta:
busem do Calacuccia, dále na kole 35 km
60 km
5. den 1. busem do Evisy, dále na
kolech terénem do Porta 20km 40
2. individuálně kolo po silnici, potápění, koupání
v moři,
vyhlídková
plavba reservací Scandola 50
6. den na kolech přes Calanche -
Cargese - Sagone. Dále 105km
48 km
busem do
Ajaccia (prohlídka), dále do sedla Col
de
Vizzavona,
7. den 1. výstup na Monte d´Oro 0 0
2. kaskády Anglais
8. den na kolech: Vizzavona -
Bastelica - Tolla - Porticcio 0 85 km
9. den na kolech: Porticcio - Aqua
Doria (nebo přes Coti Chiavari) 60-70
- Filitosa - Propriano
10. den přejezd
busem: Propriano - Sartene (prohlídka) - 130km 0
Bonifacio
(prohlídka) - Porto Vecchio - Zonza
11. den 1. na kolech: do sedla Bavella, výstup
na jednu z věží 25
2. individuálně na kole Zonza – vodopád Piscia di
Gallo 40-50
12. den na kolech: Zonza - Col de Bavella -
kaskády Polischelu - 40
Solenzara
13. den Busem do Bastie, prohlídka, trajektem do
Livorna, 1150km 0
přejezd domů
14. den příjezd do Prahy
Podrobný itinerář
|
|
|
Corte bývalo v letech 1755-69
„tajným“ hlavním městem Korsiky. V této době probíhala tzv. korsická osvobozenecká
válka: nejdříve šlo o povstání sedláků proti daním. Francie získává na tehdy
Janovem spravovaném ostrově spojence. R. 1755 byl zvolen Pascal Paoli generálem korsického národa. 1768 smlouvou
z Versailes předává Janov vládu nad ostrovem do rukou Francie. Paoli je
ale v té době už protifrancouzsky zaměřený patriot a vyzývá k boji
proti Francii. Korsičané měli zpočátku úspěch, ale 8. Května 1769 je Paoli u
Ponte Nuovo poražen a prchá do exilu. Dominantou
města je vysoká věž - citadela. Zajímavostí je i bronzová socha na náměstí Duc
de Padoue, kterou tvořil Bartoldi - autor Sochy svobody.
|
Kaňon
Restonica -
ledovcem a erozí modelované údolí začíná hned za městem Corte (viz mapka). Údolí
prochází rezervací Foret de la Restonica
s výskytem kaštanů a borovice Pinus laricio. Na konci kaňonu leží horské
salaše Bergerie de Grotelle, kde
najdeme občerstvení. Odtud je to po značené cestě asi hodinu k jezeru Lac di Melo. Jezero je ledovcového původu
a je nejníže položené jezero v této oblasti. K dalšímu jezeru, Lac de Capitello, je to dalších 30
minut. To už leží ve výšce 1930m a 8 měsíců v roce bývá zamrzlé.
Údolí Restonica
|
Tato etapa je svým profilem dosti náročná a dokonale
„otestuje“ Vaši zdatnost (o které nepochybujeme). Zhruba se dá stanovit tato
stupnice: Až nahoru do 1,5 hod. bez
zastavení - tento zájezd není určen pro Vás, zkuste raději Tour de France; 1,5-2 hod - výborně! Na
Korsice Vás nemùže nic pøekvapit. 2-2,5 hodiny - stále jste na tom velmi
dobře, většina etap pro Vás bude hračka, někdy se ale pěkně zapotíte. 2,5-5 hodin - nikam nespěcháte a to je dobře. Korsická příroda stojí za to, aby
se člověk tu a tam zastavil, slezl s kola a rozhlédl se kolem sebe.
Silnice do údolí odbočuje v Corte z hlavní
ulice, mezi dvěma mosty. Asi 500m je lemována domky, poté již vjíždíme do
sevřeného údolí. Cestou nahoru vede stále lesem (stín), jen poslední 2km jsou
otevřené.
Na konci silnice je velké parkoviště a salaše. U
salaší je kiosek, kde je možné zakoupit lehké občerstvení, nebo třeba pohledy.
Není tu WC. Kola nechte u kiosku, kde také začíná cesta k jezerům.
Doporučujeme rovněž prohlídku salaší - jsou sice obydlené, ale majitelé Vás
jistě nechají nakouknout. Počítejte zde s výrazně chladnějším počasím - rozdíl
oproti Corte může být až 20°C! Pro cestu k jezeru je nutná větrovka.
Při sjezdu do Corte jeďte opatrně - silnice je velmi
úzká a hrozí střet s auty.
|
|
|
Cestou k nejvyšší hoře Korsiky projedeme
nejdivočejším kaňonem ostrova - Scala di
santa Regina. Protéká jím nejdelší řeka Golo, která překonává na úseku 21km
výškový rozdíl 555m. Na konci kaňonu vlevo leží přehrada Lac de Calacuccia, záhy vjíždíme do vesnice Calacuccia, která je jedním z výchozích bodů na nejvyšší horu
Korsiky - 2706m vysoké Monte Cinto. Masív Monte Cinto je nejlépe vidět těsně před vjezdem do vesnice. O 3km
dále leží malebná vesnička Albertacce.
Když zaklepete u posledního domu vpravo a budete mít štěstí, že domácí budou
doma, uvidíte malé lidové museum (pastevectví, lidové oblečení, apod.). Za
vesnicí přejedeme most přes Golo. Vlevo pod ním si všimněte starého klenutého
mostu. Pod mosty je možné se osvěžit v ledovém potoce. Ve stoupání do sedla projíždíme nejvyšším
lesem ostrova - 70% stromů v něm jsou Borovice černé,
některé až 50m vysoké. Sedlo Col de
Verghio je nejen nejvyšším bodem etapy, ale asi i nejvyšším místem, kam se
na kole dostaneme. Cestou od horské vesnice Evisa silnice lemuje místy až 1000m hluboký kaňon Gorges de Spelunca. Skály jsou
z oranžově zbarvené žuly a jejich barva nejlépe vynikne při západu slunce.
Porto leží v místech, kde stejnojmenná řeka ústí do stejnojmenného zálivu.
Dominantou je strážná věž, vybudovaná v polovině 16 stol. Janovany. O
kousek dále je pláž, která ale při vlnobití může být nebezpečná.
|
|
|
Během nejdelší etapy vyšplháme na nejvyšší bod, odkud
se spustíme z nejdelšího sjezdu. Z Corte nás čeká nenáročné stoupání
do 654m vysokého sedla, odkud sjíždíme do vesnice Castirla. Zde jsou ostré
serpentiny, navíc v dosti prudkém klesání. Opatrně! Na hlavní silnici se
dáme doleva, mineme restauraci a po mostu přejedeme řeku Golo. Zde začíná 16 km
stoupání soutěskou. Za vesnicí Calacuccia si odpočineme - asi 3 km jedeme po
rovině, až k mostu. Tady bude čekat autobus. Dále je stoupání o poznání
mírnější, navíc se schováme ve stínu borovic. V sedle je kiosek, kde se
můžeme občerstvit. Sjezd vede až do Evisy lesem. Těsně za vesnicí vpravo
nepřehlédněte první úchvatný pohled na kaňon Spelunca. Silnice se zužuje, často
vede po samém okraji skal, někdy i skrze ně. Pohledy jsou fantastické -
nespěchejte! Asi 5km před Porto je ostrá odbočka vpravo (směr Ota). Je možné
jet tudy, u Pont Genois nechat kola, vykoupat se a udělat si krátký výlet do soutěsky. Do Porto dojedeme přes Otu.
|
|
|
Tento den nás čeká pravý horský terén, kdy překonáme
tři horská sedla. Autobusem vyjedeme nad vesnici Evisa a "ponoříme"
se do lesa Forét d´Aitone, tvořeného
borovicemi Pinus laricio. Informační
středisko Maison Forestiere d´Aitone
leží nedaleko silnice z Evisy do sedla Verghio (otevřeno 9-12 a 14-18 hod.).
Poblíž centra rostou nejstarší Korsické borovice (přes 500let). Stromy byly pro
svoje vynikající vlastnosti využívány pro výrobu nábytku a stěžňů lodí, takže
ve 2. pol. 19. stol. byly lesy na Korsice téměř zdecimovány. V okolí se nabízí
množství hezkých procházek - např. k vodopádům Cascades de la Valla Scarpa.
|
Jinou možností je odpočinout si od kol a vypravit se
na vyhlídkovou plavbu rezervací Scandola. Jedná se o celodenní výlet podél pobřeží s
možností sledovat vzácné ptactvo a unikátní geologické objekty. Při zpáteční
cestě loď na 2 hodiny zastaví ve vesničce Girolata.
Tato vesnice, do které vede jen cesta pro muly, má v současnosti 15 stálých
obyvatel. Dominantou je strážní věž ze 17. stol., ze které je pěkná výhled na záliv
i vesnici. Je tu několik restaurací, které jsou ale poměrně drahé.
Přírodní
rezervace Scandola
Rezervace „de Scandola“, vyhlášená r. 1975, získala
své jméno podle oranžových střechových tašek (tzv. scandule), které pokrývají
mnoho ostrovních horských domků a mají stejnou barvu jako okolní skály. Avšak
plocha střech skalních formací je pouze malou částí úžasného geologického
repertoáru, který tato rezervace a ostrov Korsika nabízí.
Skalní útvary se jeví jako naskládané kostky,
věžovité jehly a sukovité spáry, které byly formovány sopečnými erupcemi před
250 milióny lety. Následující eroze vytvořily temné jeskyně, sluje a skalní
průrvy. Barvy Scandoly jsou pozoruhodnými odstíny, které přecházejí
z šedých tónů až do jasně zářivé nachové barvy porfyru.
V okolí se daří delfínům, jejichž život zde
podporuje i dostatek potravy v podobě více než 450 druhů mořských řas,
trav a různých pozoruhodných druhů ryb, které se vyskytují v hejnech,
stejně jako v tropických mořích. Okolní útesy obývají kolonie racků a
kormoránů. Můžeme zde spatřit osamocené sokoly. Ti loví drozdy, kteří si staví
hnízda na holých skalních jehlách. Díky pečlivé ochraně se zde vyskytuje i
vzácný Mořský orel. Z rostlin zmiňme pouze vzácný Mořský narcis
(Pancratium maritimus) a starček (senecio cineraria).
|
Cyklisticky tato etapa nadchne opravdové bikery a milovníky
pravé divočiny. Pojedeme po horských cestách, místy téměř nesjízdné sjezdy.
Jelikož startujeme ve výšce 1150m a končíme u moře, zdálo by se, že půjde o
sjezdařskou záležitost. V cestě je ale i několik pěkných výjezdů do sedel.
Začínáme na odbočce lesní cesty ze silnice D84, asi
200n nad rekreačním střediskem Village
de Vacances d´Aitone. Odtud jedeme po pěkné široké lesní cestě, která mírně
klesá asi 1,5 km k mostku přes potok. Dále stoupáme zalesněným úbočím.
Cesta je velice dobře sjízdná, nejprudší úseky jsou vybetonovány. Na vrcholu
stoupání, v sedle „Bocca a u Saltu“
je chatka, která může sloužit jako nouzový úkryt. Zde je čas na první
odpočinek, můžeme se podívat na 100n dalekou skálu s pěkným výhledem na
jih do údolí.
Následuje asi 3,5km dlouhý sjezd, místy
znepříjemňovaný kameny a kořeny. Zakrátko začne cesta opět mírně stoupat
(jedeme podle potoka, který je vlevo) a přijedeme na odbočku, která je hned za
mostkem přes potok. Můžeme pokračovat po hlavní cestě vlevo, která ale po asi 2km
končí v sedle Bocca di Felce -
ovšem krásným výhledem. Cesta do Col de
Cuccavera vede za zmíněným mostkem vpravo. Tento úsek je asi nejnáročnější:
prudké stoupání a poměrně technické pasáže s kameny a kořeny, asi 2km do
sedla. V sedle Col de Cuccavera je čas na druhou přestávku a oběd. Krásné
výhledy na okolní hory je jistě plnohodnotnou odměnou za dosavadní námahu.
Ze sedla sestupujeme na druhou stranu po klikaté
stezičce, která je zpočátku dost nenápadná. Procházíme krásným horským lesem Korsických
borovic. Později se cesta místy ztrácí, je nutné držet se spíše mírně vlevo a
nesestupovat do údolíčka po pravé ruce. Poté, co najdeme cestu, sjíždíme po ní
do údolí. V tomto úseku je cesta místy stržená vodou, ale dá se projet
téměř všude.
U mostu přes potok se můžeme vykoupat a odpočinout
si před posledním výjezdem do sedla Bocca
a u Verghiolu. V tomto úseku je velice kvalitní cesta, místy nás ale
bude trápit slunce opírající se do svahu. Za to jsou zde nádherné výhledy zpět
do údolí a do sedel Cuccavera a Felce. Sjezd ze sedla je velmi prudký a je
znepříjemňován kameny - je nutné jet velice opatrně, zvláště s ohledem na
únavu.
Jakmile uvidíme po pravé ruce domečky, jsme ve
vesnici Serriera. Zde přejedeme
potok a napojíme se na silnici D524, po které dojedeme do Porta.
|
|
|
|
|
Tato etapa nás nejprve zavede do jedné
z nejhezčích skalních oblastí
ostrova - Calanche. Skalní útvary,
tvořené oranžovou žulou, jsou působením přírodních živlů zvětralé do bizardních
útvarů. Je zde několik vycházkových okruhů. Jeden z nich začíná
v ostré levotočivé zatáčce, procházka trvá asi 1 hodinu.
Brzy přijedeme do vesnice Piana, odkud se můžeme naposledy ohlédnout za skálami v Calanche. Silnice
se vrátí k moři v Cargese.
Bývala to dříve řecká osada - Řekové se poprvé vylodili v r. 1676 po
dalších 200 let bylo město uzavřenou kolonií s řeckými zvyky. Dodnes zde
žije asi 300 řeckých rodin, které dodržují některé staré zvyky. Zachoval se i řecký
kostel z r. 1852. Dále pokračujeme podél pobřeží s plážemi i skalisky
do Sagone. Toto výletní místo je
chráněno před větry a oblíbili si ho už Římané, jejichž osada tu stála. Ta byla
později zničena a dávnou slávu připomínají už jen ruiny katedrály Sant´Appiano, datující se ze 12.
Století a ležící 1km severně od Sagone.
|
Cestou navštívíme město Ajaccio, jehož název vychází z římského jména Adjaccium (místo odpočinku). Asi
nejznámější fakt je ten, že se zde r. 1769 narodil Napoleon Bonaparte. Bronzová
socha Napoleona stojí na náměstí Place
de Gaule. Dnes je to významný přístav a
centrum turistického ruchu. Ve městě je několik pláží s velmi
pěkným koupáním, na nábřeží kavárny a restaurace. Z museí stojí za
pozornost pouze Musée Fesch
s cennou kolekcí italských obrazů.
|
|
Hned zpočátku nás čeká prudké, asi 8km dlouhé stoupání k Calanche. V tomto úseku jezdí poměrně dost aut a
autobusů - výletníků k Calanche. Proto jeďte opatrně, obzvláště
v zatáčkách dávejte pozor. To je však vyváženo překrásnými výhledy na
strmé pobřeží. Dále se silnice proplétá skalami a stoupání už není tak prudké.
Za Pianou projedeme sedlem a sjíždíme k Sagone. Cesta podél pobřeží je
mírně zvlněná - místy vede těsně u moře, jindy zase trochu stoupe.
|
|
|
|
Programově volný den pro cyklistiku, ale samozřejmě,
že i na kole se můžeme svézt. Kdo si však chce odpočinout změnou pohybu, jistě
uvítá možnost vystoupit na pátou nejvyšší horu Korsiky, 2389m vysoký Monte d´Oro. Výhled z vrcholu
patří mezi nejhezčí na ostrově - za pěkného počasí spatříme všechny hlavní
korsické hory - Cinto, Rotondo, Renoso a Includine. Vidět bývá i největší město
Ajaccio. Výstup i s návratem trvá asi 7 hodin.
Pokud se necítíte na celodenní výstup, okolí
Vizzavony skýtá množství pěkných procházek - např. ke kaskádám Cascade des Anglais. Řeka Agnone zde
vytvořila množství přírodních bazénků, ve kterých se dá i koupat.
|
|
Z kempu po krátkém stoupání přijíždíme do sedla
Col de Vizzavona. Přesně od sedla
vede severním směrem cesta, po níž po 15-ti minutách dojdeme k Janovské pevnosti
Fort de Vizzavona. Je odtud i hezký
výhled. Přes sedlo Vizzavona vede hlavní silnice a železniční trať, jež spojují
dvě nejvýznamnější města Korsiky - Ajaccio a Bastia. Spojení vlakem trvá 4
hodiny, autobus je o hodinu rychlejší.
Ze sedla
sjíždíme do vesnice Bocognano.
Bocognano je spojeno s bratry Antoine a Jacques Bellacoscia, kteří se zde narodili v letech 1817 a 1832. Měli
18 sester, které vychoval jejich otec se svými třemi manželkami, rovněž
sestrami. Antoine se od r. 1848 musel skrývat v macchiích, protože
zavraždil starostu města v jakési bezvýznamné hádce. Spolu se svým bratrem
potom ještě provedli několik dalších vražd a zůstávali na svobodě jen díky
podpoře místních lidí. R. 1871 oba bratři uprchli z ostrova a bojovali za
Francii ve válce proti Prusku. Po válce se vrátili jako hrdinové, ale r. 1888
je policie obklíčila v jejich domě. Antoine byl podle Korsických zákonů
deportován do Marseille, osud Jacquese není znám.
Další vesnice, Bastelica, je místem, kde se narodil
„nejkorsičtější z Korsičanů“ - Sampiero
Corso. Jeho socha stojí v centru, naproti modernímu kostelu. Záhy
vjíždíme do kaňonu Gorges du Prunelli.
Pod vesnicí Tolla si všimneme
přehrady Lac de Tolla, sloužící pro
výrobu elektřiny. Za vesnicí Ocana
se krajina začíná prudce měnit. Horskou přírodu střídají pomerančovníky,
citrónovníky a jiné subtropické rostliny.
|
Stoupání do sedla Vizzavona vede po kvalitní široké
silnici. Rovněž sjezd serpentinami do Bocognana vede po dosti rušné komunikaci.
Proto pozor hlavně v zatáčkách a na úzkých mostech. V cestě je i
železniční přejezd. Na samém konci Bocognana odbočuje ostře vlevo vedlejší
silnice D27. Zpočátku je široká a kvalitní, ale jak se přibližujeme
k sedlu, místy se asfalt zcela ztrácí a na své si přijdou i kvalitní
pláště vašich kol. Je zde nepatrný automobilová provoz. Ze sedla Bocca d´Scalella je nádherný pohled na
Monte d´Oro a sedlo Vizzavona. Sjezd dolů ze vede po úzké asfaltce
s ostrými zatáčkami, proto pozor, abyste nepřepálili rychlost a neskončili
v lepším případě v ostružiní.
Asi 5km za Bestelicou odbočíme vpravo na silnici D3.
Záhy přejedeme most přes řeku Prunelli, kde se můžeme vykoupat. Další cesta vede
přes vesnici Tolla (možnost sjet k přehradě a vykoupat se, odbočka naproti
kostelu). Za vesnicí mineme sedlo, odkud už pojedeme jen z kopce. Cca 400m
za sedlem vlevo vede asfaltový chodníček k vyhlídce na hráz přehrady. Do
Porticcia dojíždíme po silnici D55. Kemp je na malém vršku, asi 2km od pobřeží.
|
|
|
|
Porticcio je v podstatě pás
moderních hotelů a obchodů, lemovaný krásnými plážemi. Je to významná rekreační
oblast pro obyvatele Ajaccia. Silnice D55 vede podél pobřeží s mnoha soukromými
plážemi. Asi po 5km již najdeme i veřejné pláže: Plage d´Agosta, Plage de
Rupione, P. de verghia a Anse de Portigliolo Pokud se budeme stále držet
pobřeží, dojedeme po silnici D155 k majáku Tour de la Castagna.
Pokud se ale budeme stále držet D55, dojedeme do
vesnice Coti Chiavari. Pokračujeme dále a po 5km dojedeme do Acqua Doria. Vzápětí odbočuje vpravo
úzká silnice, která vede k mysu Capo
di Muro, který na jihu uzavírá záliv Golfe
d´Ajaccio. Je tu hezká pláž, přístupná po kamenité cestě. Na pláži je
restaurace, kde podávají čerstvé ryby.
Historicky nejzajímavějším místem této etapy je
bezesporu Filitosa. Toto místo bylo
obydleno již od r. 6000 př. n. l. neolitickou kulturou. Lidé se živili
zemědělstvím a bydleli v kamenných úkrytech. Okolo r. 3500 př. n. l. se
objevuje kultura megalitická, po níž se dochovaly obří kameny. Jejich sochy
mají často podobu lidí, čímž se odlišují od jiných podobných kultur
v Evropě (např. v Stonehenge). Předpokládá se, že sochy zpodobňují
mrtvé náčelníky a válečníky. Okolo r. 1700 př. n. l. připluli Torenťané - ti
stavěli po celé jižní Korsice kónické sloupy - torri. Jejich funkce je nejistá, mohou to být místa, kde pohřbívali
mrtvé. Větší torri sloužili jako skladiště potravy a zbraní a jako rozhledny.
Torenťané při příchodu do Filitosy většinu menhirů zničili a vystavěli vesnici, zvanou casteddu. Vstupné okolo 20F.
|
|
Tato etapa skýtá mnoho variant. Podle chuti se
můžeme více koupat na jedné z mnoha pláží, prozkoumávat divoké pobřeží, či
naopak projezdit křížem krážem les Forét
de Chiavari. Dost času lze strávit ve Filitose a obdivovat menhiry.
|
|
|
|
|
Tento den ujedeme velkou vzdálenost, ovšem ne
v sedle kol, ale autobusem. Zato bude o to více času na prohlídku měst,
koupání, nebo třeba vyhlídkovou plavbu. První město, kde se zastavíme na
krátkou procházku je Sartene. Bývá
také nazýváno nejkorsičtější z korsických měst. Město leží blízko pobřeží,
a tak bývalo ve středověku často cílem nájezdů pirátů. Od 12. Do 16. Století
bylo sídlem rodu Sgio, feudálních
lordů, kteří nerespektovali zákony a brali je do svých rukou. Sartene se stává
útočištěm různých psanců a zločinců, krevní msta - vendetta - se rozmáhá zejména v 19. stol. Nádech z těchto dob
je znát dodnes. Zajímavostí je
každoroční slavnost U Catenacciu,
konající se na Velký pátek a připomínající Kristovu pouť s křížem.
Bonifacio leží na samém jihu ostrova,
na vápencovém útesu, který vytváří poloostrov a krásný přístav. Takto
v izolaci od zbytku ostrova, vypracovalo si Bonifacio vlastní atmosféru,
která je více italská, než francouzská. Rozhodně si nenechte ujít procházku
starým městem a přístavem. Nejhezčí pohled na město je ale pouze z moře -
vyhlídkové čluny odjíždějí každou chvíli, plavba trvá asi 1 hodinu a stojí
30-40F. Pod městem je pěkné koupání, i když pobřeží je zde spíše kamenité.
|
|
|
Zonza je typicky horská vesnice,
ležící na křižovatce cest. Je východištěm pro turisty mířící k sedlu Col de Bavella. Jelikož večer spíme ve stejném kempu, lze zvolit trasu podle
svých představ. V okolí je mnoho možností „vyřádit“ se na kole
v terénu. Rovněž je možné vypravit se na pěší túru.
|
|
Sedlo Col de
Bavella patří mezi nejhezčí na Korsice. Přesně v sedle je soška Panny
Marie Sněžné, pod níž najdeme křížky zahynulých horolezců - tato oblast je
vyhlášená krásným a obtížným lezením.V sedle roste několik borovic, jejichž
tvary jsou ovlivněné větrem. Panorama hor tvoří mimo jiné 2134 m vysoký Monte Includine a Aiguilles, Fourches de Bavella, Cornes d´ Asinao neboli jehly,
vidlice a oslí uši.. Ze sedla projíždíme lesem Foret de Bavella, který
v r. 1960 utrpěl rozsáhlým požárem. Přesto zde rostou nejen kaštany a borovice,
ale i cedry a jedle.
Borovice v sedle Bavella |
Po sjezdu ze sedla nás čeká dobrodružná túra
kaskádami du Polischelu. Výchozím
místem je most přes potok, asi 9 km od sedla Bavella. Kola nechte v lese
pod silnicí (těsně před mostem vlevo), nebo o kousek dále vpravo u velkého
dubu. Postupujte proti proudu potoka a po asi 10 min. dojdete k 1. Kaskádě.
Dále se jedná prakticky o „plaveckou“ túru, zpestřenou při zdolávání vodopádů
lezeckými partiemi. Proviant a cenné věci je nutno nést v nepromokavých
obalech. Vybavení se skládá pouze z plavek a koupacích bot (nechoďte
naboso!). Je možné postupovat i po výše
položených cestách nad potokem. Od 3., resp. 5. kaskády výše je několik
náročných míst a tuto partii doporučujeme jen velmi zkušeným.
Na konci cesty k pobřeží sledujeme tok řeky Solenzara, který nás dovede do
stejnojmenného města. Zde naložíme kola a přejedeme směrem k Bastii, do
posledního kempu.
|
Orientačně velmi snadná etapa. Zatímco stoupání do
sedla Bavella vede po široké a kvalitní silnici, sjezd na opačnou stranu je
úzký, plný serpentin a dosti prudký. Pozor, abyste nepřejeli potok Polischelu -
pokud jedete již delší dobu po rovině, nebo dokonce do kopce, vraťte se. Byla by škoda o kaskády přijít. Po přejetí
druhého sedla (Bocca di Larone) se silnice ještě dále zužuje, časté jsou skalní
okraje a díry v asfaltu. Po příjezdu na hlavní silnici na pobřeží se dejte
vlevo a po 300m odbočte doprava, kde uvidíte kemp, ve kterém budeme bydlet. Je
zde i hezká pláž.
|
|
|
|
|
Poslední den na Korsice nás čeká už jen krátký
přesun do přístavního města Bastia,
nalodění na trajekt a cesta domů. Pokud to čas dovolí, bude možná krátká prohlídka
města. Bastia je nejkomerčnější město Korsiky, průmyslová zóna se ale nachází dostatečně
daleko na jih od centra, takže nijak nenarušuje jeho historické klima. Obchody
a kavárničky jsou soustředěny okolo náměstí place Saint-Nicolas. Jižně odtud je staré město - Terra Vecchia s typickými korsickými
zákoutími a barokními kostely. Nedaleká čtvrť Terra Nova je sídlem špičkových architektů, lékařů a právníků.