History z akce |
||
místo konání: | u Jirky Na klínku | |
termíny konání: | Ženská otázka Mužská otázka |
4. 12. 2002 8. 1. 2003 |
Nebývá zvykem, aby se z Poklábosu psala history, ale vaše ohlasy na téma ženské a mužské otázky si, myslím, zaslouží této TEČKY. Najdete tu příspěvky žertovné i vážnější - zkrátka každý si z toho určitě vybere to své.
Takže, muži a ženy, mějte se krásně a při dalším poklábosu AHOJ !!!
V Praze dne 25. ledna 2003
Vrstevnice
Nejprve
něco z toho, co přináší (a odnáší) mejl:
Idealni
manzel: nekouri, nepije, neflirtuje, NEEXISTUJE!!!
Jak
definuji muzi rovnopravnost mezi muzem a zenou?!?
vy
varite - my jime
vy
uklizite - my delame binec
vy
zehlite - my mackame
V
zivote muze jsou ctyri obdobi:
obdobi,
kdy veri na Mikulase
obdobi,
kdy neveri na Mikulase
obdobi,
kdy delaji Mikulase
obdobi,
kdy vypadaji jako Mikulas (myslim, ze Lojza PP ma jasno...)
Muzi
vi o zenach techto deset zasadnich veci:
zeny
maji prsa.
Dále
je tu příspěvek od Mamuta:
Milá
Vr,
když
už
otravuješ
s takovými
nesmysly, tak si alespoň
přečti
skutečně
pravdivý
příběh.
tvůj
Mamut.
Nikdy
jsem tomu nerozuměl, proč jsou sexuální potřeby muže a ženy tak rozdílné.
Všechny tyhle povídačky o Marsu a Venuši.... A taky jsem nikdy nerozuměl
tomu, proč mu i mysli hlavou a ženy srdcem.
Minuly
týden jsme šli s manželkou do postele. Začali jsme se pod dekou navzájem
dotýkat a hladit se ... Už jsem byl pěkně nadrženej a myslel jsem si, že
je to oboustranný a že je to jednoznačně nasměrovaný na sex. Ale přesně
v tu chvíli mi manželka povídá: "Poslouchej, já teď nemám žádnou
chuť na sex, mám chuť jenom na to, abys mě pořádně obejmul, jasný?"
Odpověděl
jsem: "Cóóóóóóóóó?".
Na
to mi odpověděla kouzelnými slovíčky: "Ty neumíš prostě a jednoduše
zacházet s emocionálními požadavky ženy".
Tak
jsem to vzdal. Tuhle noc jsem musel usnout bez sexu. Následující den jsme šli
s manželkou do nákupního střediska chodit po krámech. Díval jsem se na ni,
jak si zkouší troje nádherný, ale drahý šaty. Protože se nemohla
rozhodnout, řekl jsem ji, ať si vezme všechny. Nevěřila vlastním uším a
motivována mým plným porozuměním hned kula železo, dokud bylo žhavé.
"Miláčku, k takovým šatům ale potřebuji nutně nové boty, už vím,
jaké by se mi hodily, ale stoji dvaapůl tisíce.
Řekl
jsem ji na to, že má absolutní pravdu a ať si je samozřejmě vezme.
Pak
jsme šli kolem klenotnictví. Vrazila mi šaty a boty do ruky a zmizela vevnitř.
Vyšla s nádherným náramkem posázeným diamanty. Souhlasil jsem a pochválil
ji její vytříbený vkus. Kdybyste ji viděli... Byla nadšena, na vrcholu
blaha. Nejspíš si myslela, že
jsem se asi zbláznil, ale v tom momentě jí to bylo v podstatě jedno. Myslím,
že jsem ji mým souhlasem totálně naboural její filozofické schéma. Byla už
jak v extázi a snad i sexuálně vzrušena. Lidičky, výraz jejího obličeje
byl neuvěřitelný, to byste museli vidět. A v tom okamžiku mi svým nejmilejším
úsměvem povídá: "Už jsem spokojena, teď můžeme jít k pokladně!"
Byla
to makačka nezačít se smát, když jsem jí odpověděl: "Nene, drahoušku,
myslím, že momentálně nemám žádnou chuť
na to, abych tyhlety všechny věci kupoval".
Zbledla
jako křída a snad ještě trochu víc, když jsem dodal: "Mam chuť jenom
na to, abys mě pořádně obejmula".
A
když začala praskat vzteky, přišel
poslední mistrovský kousek: "Ty neumíš prostě a jednoduše zacházet s
finančními požadavky muže".
Myslim,
že tak do roku 2013 nebudu mít žádnej sex...
Svou
(nemalou) troškou do mlýna ke genderovým rolím přispěl Zdeněk:
Slabikář:
k čemu jsou holky na světě
Některé
učebnice přisuzují dívkám nižší životní ambice než chlapcům
Už
v první třídě se děti dozvídají, jaké chování se očekává od chlapců
a jaké od dívek. Učitelé také zpravidla častěji vyvolávají chlapce, aby
je ukáznili. Výsledkem je, že chlapci potom dosahují lepších výsledků.
K
čemu jsou holky na světě? ˝Aby z nich byly maminky,˝ přečtou si prvňáčkové
ve slabikáři nakladatelství Alter. Již o stránku dříve se dozvědí, že
s chlapci ˝je svět veselý˝. To oni prozkoumají Antarktidu, vynalézají a
loví lvy.
˝Páni
kluci jsou tu k tomu, aby se svět točil vpřed,˝ zakončil říkanku
autor slabikáře Jiří Žáček. Takzvané genderové role, tedy role, které
příslušejí ženě a které muži, si přitom děti vštěpují právě v
tomto věku. ˝Teprve teď si začínáme uvědomovat, že tyto role nejsou dány
biologicky, ale sociálně,˝ podotýká Jiřina Šiklová, socioložka a průkopnice
genderových studií v České republice.
Dívky
ošetřovatelky, chlapci objevitelé
Společnost
prostě už malým dětem názorně ukazuje, jaké chování se hodí pro
chlapce a jaké pro dívky. ˝Vzpomínám si na postavičky ze zdravotní osvěty
pro děti. Holčička Zdravuška neustále nabádala kamaráda, aby jedl ovoce,
protože je zdravé, aby si myl ruce, aby používal kapesník,˝ říká Šiklová.
I na kreslených postavičkách se tak děti utvrzovaly v tom, že dívenky mají
o chlapce pečovat, napomínat je, být zkrátka tím opatrným a rozumným, zatímco
chlapcům objevitelům se toleruje i riskantnější chování. Jak úspěšně
jsou okolím takové role malým dětem vnucovány, potvrzuje i třicetiletá
Dana.
˝Když jsem se před svou pětiletou dcerou zmínila o tom, že babička dřív
jezdívala na motorce, upřímně se podivila: A to holky můžou, jezdit na
motorce?˝ Na západ od našich hranic se o vyrovnání genderových rolí pokoušejí
už několik desetiletí. A to i v přístupu k dětem.
V britské knížce pro nejmenší, jejíž česká mutace vyšla i u nás, se
tak můžeme setkat například s členkou stěhovacího týmu Betty, vynášející
po schodech velkou skříň. ˝Tímto údobím si prošla každá minorita,˝
vysvětluje Šiklová. Podle jejích slov si ženy prostě musejí dokázat, že
mohou být i těmi jeřábnicemi či slévačkami - pokud chtějí. Teprve potom
se rozhodnou, že po ničem takovém vlastně netouží.
Od chlapců se čeká víc
Celá
záležitost působí úsměvně, ale jen do té chvíle, než začneme porovnávat
učební výsledky chlapců a dívek. Centrum pro reformu maturitní zkoušky (CERMAT)
podrobilo takovému rozboru výsledky mikrosondy z občanskovědního a společenského
základu, který by měl být v rámci sjednocené maturity jedním z maturitních
předmětů. Závěry jsou alarmující.
Většinu otázek řešili úspěšněji chlapci. Jednalo se zejména o úlohy týkající
se politického dění - kterých byla většina. Dívky měly navrch pouze v otázkách
zaměřených na psychiku, sociální vztahy a rodinný život. To, že se dívky
příliš nestarají o politiku, by ještě samo o sobě nebylo tak zlé.
Určitý vliv však mělo také to, zda testová úloha primárně ověřovala
pouze znalost, anebo zda studenti museli prokázat, že dokážou nabyté
znalosti aplikovat. A i v takových otázkách byli chlapci úspěšnější. Z
výsledků vyplývá, že dívky jsou úspěšnější v úlohách, které jsou
svým obsahem i formou blízké tomu, co a jak se vyučuje ve škole.
Tedy v reprodukování naučených faktů. Na to, že školy jsou genderovými
rolemi silně ovlivněny, upozorňují i pedagogické výzkumy. Učitelé mají
například tendenci během hodiny komunikovat především s chlapci. Častěji
je vyvolávají a snaží se je vtáhnout do výuky, neboť je zhusta potřebují
ukáznit. Dívky pak pro své méně problémové chování zůstávají stranou
a postupně si osvojují pasivnější postavení.
Některé předměty, například matematika či fyzika, jsou považovány učiteli
za ˝mužské˝ už tradičně. Učitelé (ale i učitelky) prostě od chlapců
očekávají vyšší výkony. Pasivnější role dívek se však podle výzkumů
projevuje i v předmětech humanitních.
Především dívky se v pubertě ve smíšených třídách obávají neúspěchu.
˝Sebepodceňování u dívek vede mnohdy k tomu, že ustupují před úkoly,
které vyžadují jiné než naučené postupy, zatímco chlapci podobné úkoly
vnímají spíše jako osobní výzvy,˝ píše se ve studii CERMAT.
Martina
Šrámková
Rušení
tradičních rolí chlapců a dívek je protilidské
Považuji
za zcela rozumné, když se v učebnicích pro školy zdůrazňuje jinakost
chlapců a děvčat. To ovšem neznamená, že se autor publikace nemůže
dopustit chyb tím, že uvede předpokládané rysy a role chlapců a dívek, jež
nejsou výrazem jejich odlišné přirozenosti, ale pouhým sociokulturním
artefaktem, případně obyčejným předsudkem.
Nevhodné
příklady z učebnic proto neslouží jako důkaz k popření přirozených
odlišností mezi chlapci a děvčaty, muži a ženami. Zachytil však článek
M. Šrámkové obsahovou úroveň učebnic objektivně? Mohl bych uvést jiné učebnice,
které trpí opačným neduhem, totiž relativizací přirozených odlišností
chlapců a děvčat.
Předpokládám,
že tento rostoucí trend je usměrňován stejnými motivy jako v zahraničí -
totiž politickou objednávkou. Ideologové politické korekce, feminismu a ˝gender˝
teorií jsou jen jakousi odrůdou marxistického pohledu na společnost. Tato
optika je následující: Společenské vztahy jsou definovány a korigovány ve
prospěch určitých privilegovaných skupin prostřednictvím hospodářské a
politické moci.
Utlačované
skupiny, případně jejich emancipovaní mluvčí, volají po zásadní
reorganizaci společnosti, zrušení tradičních institucí a etablovaných rolí,
to vše ve jménu ˝svobody k sebeurčení˝. Tato filozofie života je ale ve
své podstatě protilidská, neboť neuznává zvnějšku uložená omezení
svobody, čímž vytváří potenciál pro válku všech proti všem.
Umím
si představit dobře napsanou učebnici, která respektuje přirozené odlišnosti
chlapců a děvčat. U chlapců je větší sklon k technické racionalitě,
objektivitě, soutěži, vůdcovství (všechny tyto vlastnosti mají své přednosti
i rizika), u děvčat k empatii, intuici či subjektivitě.
Samozřejmě,
existují výjimky, ty však potvrzují výše uvedené pravidlo. Tyto odlišné
sklony a z nich se odvíjející role nestojí proti sobě, v konfliktu, nýbrž
se doplňují a ve vzájemné interakci přispívají k harmonizaci lidského života
v rodině i širší společnosti. Jejich popírání vede k úpadku mužství i
ženství, jak jsme toho svědky dnes.
Jen
málo mužů je dnes skutečnými gentlemany a ˝hlavami˝ svých rodin. A snad
proto také ubývá žen, jež jsou ve svých rodinách ˝srdcem˝ a jež si chrání
důstojnost svého ženství také tím, že se nechtějí ve všem podobat mužům.
Michal
Semín
A
na závěr ještě něco málo z mejlového oběživa:
Vážení
pánové !
Pořád
něco slýcháme o "ženských pravidlech", která bychom měli
respektovat. Konečně došlo i na muže. Tohle jsou NAŠE pravidla !!! Jde jen
o to, aby je respektovaly ženy !!!
Všimněte
si, prosím, že jsou všechna SCHVÁLNĚ uvedena jako pravidlo číslo 1.
MUŽSKÁ
PRAVIDLA
1.
Dámy, naučte se sklápět prkýnko. Už jste velké holky. Když je
nahoře, dejte ho dolů. My ho musíme mít odklopené, vy zase sklopené.
Nebudeme vyvádět kvůli tomu, že jste ho nechaly dole.
1.
Narozeniny, Valentýn a výročí nejsou výzvou k našemu opětovnému pátrání
po dokonalém dárku!
1.
Občas na vás nemyslíme. Smiřte se s tím.
1.
Neděle = sport. Je to totéž co úplněk nebo příliv a odliv. Nic s tím
nenaděláte.
1.
Nestříhejte si vlasy. Nikdy! Dlouhé vlasy jsou vždy atraktivnější
než krátké. Jedním z podstatných důvodů, proč se muž nehrne do ženění,
je fakt, že vdaná žena se vždy nejdřív nechá ostříhat a pak se na něj
pověsí.
1.
Nakupování není sport. Nikdy je ani za sport nebudeme považovat.
1.
Pláč je vydírání.
1.
Řekněte, co chcete! Vyjasněme si jedno: Jemné náznaky nezabírají!
Důraznější náznaky nezabírají! Přímé náznaky nezabírají! Prostě to
řekněte!
1.
Nepamatujeme si významná data. Vyznačte v kalendáři narozeniny a výročí.
Připomeňte nám je.
1.
Většina mužů vlastní maximálně tři páry bot. Co vás přivádí
k myšlence, že budeme schopni určit, které z těch vašich třiceti se hodí
k těm či oněm šatům?
1.
"Ano" a "Ne" jsou dokonale přijatelné odpovědi takřka
na každou otázku.
1.
Choďte za námi s problémem jedině tehdy, chcete-li pomoct jej vyřešit.
Takhle to děláme my. Na soucit máte ostatní holky.
1.
Bolest hlavy, trvající déle než 17 měsíců, je vážný problém.
Skočte si k doktorovi.
1.
Kontrolujte prosím olej v autě!
1.
Cokoli jsme říkali před půl rokem, je nepřijatelné jako argument.
Ve skutečnosti veškeré naše komentáře pozbývají platnosti již po týdnu.
1.
Pokud nechcete nosit stejné spodní prádlo jako fotomodelky, nechtějte
po nás, abychom se chovali jako hoši z telenovely.
1.
Domníváte-li se, že jste tlusté, pravděpodobně jste. Neptejte se nás.
Odmítáme na to odpovídat.
1.
Lze-li náš výrok vyložit dvěma způsoby, a první z nich vás dohání
ke smutku či zuřivosti, mysleli jsme ten druhý (a naopak).
1.
Nechte nás koukat na ženské. Stejně se podíváme, máme to v genech.
1.
Buď nás můžete požádat, abychom něco udělali, nebo říct, jak
chcete, abychom to udělali. Ne obojí! Pokud vy samy nejlépe víte, jako to udělat,
udělejte to bez nás.
1.
Prosíme, kdykoli je to možné, mluvte až o reklamních přestávkách.
1.
Kryštof Kolumbus nepotřeboval poradit. My taky ne.
1.
Náš vztah už nikdy nebude takový, jaký byl během prvních dvou měsíců,
co jsme spolu chodili. Smiřte se s tím. A přestaňte si stěžovat kamarádkám.
1.
VŠICHNI muži rozeznávají pouze 16 barev - stejně jako výchozí
nastavení Windows. Malý příklad: Meruňka je ovoce, ne barva. Hrách je luštěnina.
Nemáme nejmenší ponětí, co je to "skořicová".
1.
Když to svědí, tak si to podrbeme. Děláme to tak.
1.
Nejsme jasnovidci; a nikdy nebudeme. Naše neschopnost číst vaše myšlenky
není dokladem toho, že nás nezajímáte.
1.
Pokud se vás zeptáme, co se stalo, a vy odpovíte: "Nic",
budeme se chovat, jako že se nic nestalo. Víme, že lžete, ale za následnou
hádku to nestojí.
1.
Položíte-li nám otázku, na kterou nechcete slyšet odpověď, očekávejte
odpověď, kterou nechcete slyšet.
1.
Když spolu musíme někam jít, absolutně cokoli, co si na sebe
vezmete, vám sluší. Fakticky.
1.
Neptejte se nás, na co myslíme, dokud nejste připraveny diskutovat o
fotbale a válce v Afghánistánu.
1.
Šatů máte dost.
1.
Bot máte moc.
1.
Asijské filmy jsou nejlepší pro Asiaty (pokud v nich ovšem nehraje
Bruce Lee nebo se nejedná o válečné filmy, kdy nezáleží na tom, co kdo říká).
1.
Rozhodně není ve vašem ani v našem zájmu společně vyplňovat kvizy
v časopisech. Ne, nezáleží na tom, co je to za test.
1.
PIVO je pro nás stejně vzrušující, jako pro vás kabelky.
1.
Mám vytvarované tělo! Kulatá je taky tvar.
P.
S. pro zvědavé ženy
Děkuji, drahá, že sis to přečetla. Vím, že dneska budu spát v obýváku na gauči, ale mužům to vlastně ani nevadí. Berou to jako čundr.
originální History.DOC od Vrstevnice je ke stažení zde
BBCC - na hlavní stránku |
správce
stránky: Honza Brč e-mail: Brc@BBCC.cz |
naposledy
upraveno: 26.12.2003 20:20 |