Dozvuk akce |
|
místo konání: | u Jirky Na klínku |
termín konání: | 2. 4. 2003 |
Vzhledem k zvoleným tématům, dovoluji si připojit dva články:
Co je za třetí zajímavé, je jejich jisté názorové překrývání.
Zdraví Zdeněk
Jan Šmíd: Po Provenci
Normandie
Je za vaším
"přestupem" od hvězd a pruhů k trikolóře jen profese, nebo i
srdce? Myslím tím samozřejmě váš vztah k francouzské kultuře, ke způsobu
života, ke krajině...
Určitě obojí. Je
až neuvěřitelné, jak těsně jsou obě země s mou profesí svázány. Právě
z Francie jsem před třinácti lety přijel stopem do rozhlasu a první, koho
jsem tady potkal, byl můj tehdejší šéfredaktor, který mi oznámil, že
pojedu do Spojených států jako zpravodaj. Ve Washingtonu jsem pak měl snad víc
francouzských kamarádů než amerických. Strávil jsem s nimi spoustu času,
večírky plné vína a sýrů... Přímo ve Francii jsem byl asi měsíc
dokonce i na sklonku svého amerického působení, při mistrovství světa ve
fotbale v roce 1998. A když jsem se ze Států definitivně vrátil, přišel
za mnou producent ostravské České televize Karel Bělohlavý a zeptal se, zda
bych s nimi nechtěl dělat cyklus o Provenci.
Kdyby po vás chtěli,
abyste pro ně udělal Americké postřehy, pochopím to, ale proč vám nabídli
Francii?
S tím, že mám
Francii rád, jsem se nikdy netajil, jezdil jsem tam a také jsem to při různých
příležitostech zmiňoval. Byl jsem za tu nabídku vděčný i proto, že jsem
chtěl co nejrychleji změnit životní styl. Amerika už byla za mnou, život
šel dál. A kde jinde se aklimatizovat na evropský způsob života než ve
Francii! Měl jsem tu zemi rád už od klukovských let, kdy jsem si ji tak
trochu ztotožnil s hrdiny těch krásných romantických knížek o mušketýrech,
miloval jsem i francouzské filmy a malíře.
Náš rozhovor
pro Týdeník Rozhlas před čtyřmi roky se jmenoval Americký sen Jana Šmída.
Svůj sen o Americe snil počátkem devadesátých let skoro každý Čech, vy
jste si záhy na vlastní kůži ověřil, že všechno je trochu jinak, ale přesto:
zůstalo ve vás aspoň něco z toho snu?
Myslím, že můj
vztah k Americe se od té doby nezměnil, naopak: v kladných i záporných
pocitech se jen utvrzuji. Obdivuji americký optimismus, ten nadhled nad věcmi,
které si nezaslouží, aby se z nich dělaly problémy, ten tah na branku, tu až
dětsky naivní přímočarost, protože Američané jsou v řadě ohledů děti:
jsou povrchní, jednoduší ve svých soudech. Se všemi výhodami i nevýhodami,
které to přináší. Zamiloval jsem si americký kontinent plný nádherných
přírodních scenérií. Hrozně rád bych někdy například udělal knížku
o cestě po legendární silnici číslo 66, která prochází skoro celými
Spojenými státy z Chicaga až na jih do Kalifornie. Mám tu trasu
prostudovanou, sleduji všechno, co s ní souvisí, vím přesně, jak bych to
udělal... Snad na to někdy dojde. V tomto smyslu jsem Ameriku neopustil a věřím,
že se do ní vrátím: k lidem, kteří jsou mi sympatičtí, a k zemi, kterou
jsem si zamiloval. Třeba se tam vrátím i jako zpravodaj, ale určitě ne v příštích
letech. Je třeba jít dál.
Na druhou stranu
se utvrzuji i ve svém názoru na americkou politickou scénu. Cítím velkou
skepsi vůči americké snaze ovládat v závislosti na svých ekonomických potřebách
různé části světa, dosazovat tam vlády podle svého gusta. I když na
druhou stranu americkou rozhodnost třeba v bývalé Jugoslávii pomohla a také
v Evropě je stabilizujícím faktorem. Myslím si ale, že to, co se teď děje
s Irákem, je prostě neomluvitelné. Ekonomické a politické zájmy jsou samozřejmě
maskovány hesly o demokracii, ale je to jen hra. V době, kdy jsem v Americe působil,
jsem si z toho dělal trochu legraci, ale teď se mé odmítavé pocity stupňují
- zvlášť při pohledu z Francie, tedy ze země, která se vůči Americe
vymezuje snad nejvýrazněji. Samozřejmě nepochybuji o tom, že své ekonomické
zájmy si v té potenciálně bohaté oblasti hájí i evropské země. Jde ale
o to, jak si kdo přitom počíná.
Dlouho se zdálo,
že euroatlantický prostor je čím dál jednotnější, ale najednou to vypadá,
jako by disproporce mezi oběma kontinenty byly hlubší, než kdo mohl tušit.
V čem podle vás spočívají? Nebo se dá vše vysvětlit opravdu jen prostým
konfliktem zájmů?
Co se Iráku týče,
Francouzi si také určitě myslí, že s režimem Saddáma Husajna je třeba něco
dělat, ale daleko víc než Američané si uvědomují, že nastane "den
poté", kdy bude potřeba starat se o následky války, o destabilizovaný
region, o miliony uprchlíků, o humanitární, možná i ekologickou krizi...
Nikdo nemá záruku, že po bojích od toho nedají Američané ruce pryč, že
jen neudělají "svůj džob" a o zbytek se nebudou starat - anebo se
naopak budou starat, ale po svém. To je ovšem pro americkou politiku typické:
kolikrát už podobně reagovala na určité události, ale nedokázala ty věci
vidět v souvislostech, a hlavně v důsledcích, kolikrát už podporovala v
oblastech, kde měla své zájmy, dlouhodobě neudržitelnou politiku, a tím
prohlubovala krizi, protože jí to vyhovovalo. Je to podobné jako s nemocí,
kterou začnete drasticky léčit, ale neuvědomíte si, že můžete způsobit
ještě vážnější komplikace. Myslím, že Francie a s ní větší část
Evropy si to uvědomuje daleko lépe. A je tu ještě jeden faktor: Amerika má
vážné ekonomické problémy a tohle je způsob, jak odvést pozornost domácí
veřejnosti na něco jiného.
Jinak ovšem pořád
máme mnoho společného, Američané rádi jezdí do Francie a Francouzi do
Ameriky - i když už se tam neprodávají "francouzské hranolky",
ale "hranolky svobody". A také není náhoda, že knihu Demokracii v
Americe napsal Alexis de Toucqueville a jeden z nejlepších filozofických
cestopisů o této zemi s názvem Amerika má na svědomí Jean Baudrillard.
Tedy Francouzi.
Pod vlivem událostí
z poslední doby se začíná mluvit o tom, že Francie a Německo, odvěcí
rivalové, se v poslední době sbližují, dokonce se objevují informace o
společných orgánech připomínajících tvorbu jakéhosi superstátu. Je na
tom racionální jádro, nebo je to momentální účelové spojenectví?
Staré heslo zní,
že nejlepší způsob, jak vycházet s nepřítelem, je udělat z něj přítele.
Oba státy dobře vědí, že by měly stát vedle sebe nejen vzhledem k tomu,
co se děje s Irákem, ale zejména ve vztahu k Evropské unii. Ta se vstupem
nových zemí stává výrazně proamerická a z toho mohou pramenit nejrůznější
problémy. Američané by si prostřednictvím Evropské unie mohli v
budoucnosti prosazovat své vlastní zájmy. Právě na to upozornil trochu po
svém, prezident Chirac. Francie a Německo chtějí zůstat hnacím motorem
Evropské unie, i když mezi nimi zůstává rivalita.
Přejděme k jinému
tématu: liší se vůbec ještě dnes v něčem podstatném způsob života na
obou stranách oceánu, nebo to už vyřešila globalizace?
Když jsem se vrátil
do Francie, přišlo mi, že Evropané a zvlášť Francouzi si život víc užívají,
že vyznávají i jiné hodnoty než sebeprosazení a kariérní postup. Že
nejsou tak racionální a tolik se neženou dopředu. Ale na druhou stranu jsme
daleko méně rozhodní než Američané. Typickým příkladem je řešení nějakého
problému v obchodní společnosti. V Americe se sejdou byznysmeni, definují si
problém, určí si, jak ho vyřeší, vymezí si limity rizika a prostředků -
a ukončí jednání. Už se tomu dál nevěnují. Jdou dělat jiný byznys. Kdežto
Francouzi si sednou, začnou si o tom povídat, rozebírají to ze všech stran,
až nakonec zjistí, že skončili u něčeho úplně jiného, a rozejdou se s tím,
že si nastínili podněty, které budou dále rozpracovávat, a že se vlastně
uvidí příště. Tohle Američané Evropanům právem vytýkají jak v podnikání,
tak v politice: říkají, že kdyby bylo na nás, stále by nebyly vyřešeny
problémy například v bývalé Jugoslávii, a to samé prý platí v případě
Iráku. Na jedné straně se svět stále zmenšuje a hlavně Evropa se pod
vlivem Ameriky trochu více unifikuje - i do Francie se dostala kultura
supermarketů, jinde však globalizace svět spíše rozděluje.
Když ve své
poslední knížce píšete o Američanech v Evropě, nevyjadřujete se o nich
zrovna lichotivě. Je to i názor běžného Francouze?
Myslím, že
Francouzi Američany obdivují a zároveň se jim vysmívají. Vždy si z nich dělali
legraci jako z hlučných barbarů, kteří pijí víno z plastikových kelímků,
ale dnes už to dělají často také. Ta pragmatičnost, praktičnost, která
jde z Ameriky, ovlivňuje evropský život víc, než tušíme.
Víte, na Paříži
se mi líbí, že je to město detailů. Včetně malých obchůdků se sýry a
bagetami, které chutnají jinak než ze supermarketu. Pro Francouze je i toto
spojeno s pojmem kultura, do něhož zahrnují například také stravování,
tedy nejen přípravu jídla, ale samozřejmě i způsob jeho konzumace. Pro
Američana stojí problém jinak. Má hlad, tedy problém, a potřebuje ho vyřešit.
Je soustředěný na jiné priority. Není ochoten strávit čas vařením a
zdobením jídla a dlouhou večeří, raději ho věnuje něčemu praktičtějšímu.
Teď možná generalizuji proto, že vidím, jak žijí mladí Američané v Paříži.
Starší manželé bydlící na severu Kalifornie to mohou vidět trochu jinak.
Ale i tak asi nikdy nebudou mít styl Francouzů.
Je pravda, že
kulinářské zážitky zaujímají ve vaší knížce důležité místo, stejně
jako výtvarné umění. Upřímně řečeno, trochu mne ten niterný vztah k
obrazům a jejich tvůrcům překvapil, člověk vás zná spíš jako milovníka
fotbalu a hokeje...
Ale knížky s Jaromírem
Jágrem přece nejsou jen o hokeji, ale hlavně o něm, o jeho životě, o vývoji
jako osobnosti. Je to biografie, snad jen částečně sportovní, i když je o
sportovci. Ale já mám rád dojmy, pocity, příběhy - mnohé v mých knížkách
je založeno právě na nich. Když se řekne Provence nebo Normandie, ozvěna
dodá: "impresionisté". Snažil jsem se přizpůsobit jejich přístupu,
způsobu, jak zachytit okamžik, atmosféru. Mám jejich obrazy rád, ale nevím,
jestli bych si je pověsil na zeď: možná kdyby mi bylo znovu sedmnáct. Teď
se mi líbí už někdo jiný. Hodně Angličané Turner a Constable, ale v současnosti
mám vůbec nejraději Raoula Dufyho.
Budete v psaní o
Francii pokračovat? Co Bretaň, která tvoří druhou část nynějších
televizních Postřehů?
O Bretani mám všechno
pohromadě a už to jenom musím dokončit. Ale výhledově bych rád zmapoval i
další regiony Francie, například údolí Loiry, kam jezdí hodně našich
turistů, ale třeba i Bordeaux, Burgundsko, Korsiku a řadu dalších oblastí.
Ale také bych chtěl někdy na delší čas do Itálie či do Mexika, na
Yucatan.
Co se týče
francouzských regionů, nemohu se už vázat na televizní scénáře, protože
není jisté, jestli Česká televize bude v cyklu Postřehů pokračovat. Já
jsem v tom cyklu jen malým zlomkem, ale mám pocit, že Karel Bělohlavý a
spol. udělali představením vybraných evropských regionů pro náš vstup do
Evropské Unie více než řada mnohem nákladnějších programů financovaných
vládou. A přesto byl cyklus zastaven. Snad jen dočasně.
Mám na několik let
dopředu takový sen. Rád bych pokračoval v souboru knih z jednotlivých částí
Francie v jednotné grafické úpravě abych postupně vytvořil jakousi svéráznou
encyklopedii francouzských regionů. Ale to je jen takový sen, ostatně mám
jich víc. Každý přece rád dělá plány.
MILAN
POKORNÝ
Týdenník
rozhlas 14, 24.3.2003
Stará česká otázka v novém světě - Úhel pohledu
Existuje
vůbec nějaká česká otázka? Pokud nějaká skutečně byla, byla přece
zodpovězena vznikem českého státu a dnes jde o odtažité téma pro
filozofy, ne pro praktického politika. Připadáme si ve své státní a národní
existenci samozřejmí, ani nás nenapadne, že by nad námi měl viset nějaký
otazník. Se všemi zkušenostmi posledních generací je to sice podivné, ale
je to tak. Neexistuje žádné bezprostřední ohrožení a lidé se nemají
proč znepokojovat, ze dne na den, na léta a snad i desetiletí přežijeme.
Rizika jsou ale samou podstatou světa, v němž žijeme. Nejde jen o ta očividná
- terorismus, organizovaný zločin, ekologické katastrofy - jde i o to, že
současná euroamerická civilizace je ve svých základech ustrojena tak, že
neustále produkuje rizikové situace ve všech oblastech života. Její překotný
růst je zaplacen stejně překotným narůstáním stále nových nejistot.
Finanční
krize asijská, mexická, argentinská, bezhlavá letní povstání v ghettech
megapolí, která naše civilizace produkuje jen zdánlivě jako vedlejší
produkt, epidemie Eboly a jiné, roznášené bleskově leteckou dopravou po celém
světě - to jsou jen některé viditelné příznaky všeobecného znejistění
našich životů. Stále rychleji ztrácíme ve všeobecném úprku vpřed své
tradiční ukotvení. Rodíme se do jedné epochy a umíráme ve druhé či třetí,
radikálně odlišné, v níž už staré životní strategie neplatí. Dokonce
i setrvávání při zásadách jedné životní strategie se stává v proměnných
rámcích života kontraproduktivním.
Na
výletu za hrází
Sociologové
to vše vědí už dávno a snaží se o tom přesvědčit i politiky. Ti jim
naslouchají - tak jak jsou toho politikové schopni. Ne ovšem v Česku, v malém
rybníčku, kde se politika vyčerpává ve slavných žabích potyčkách.
Nedostává se jak sociologů, tak naslouchajících politiků. Je proto potěšitelné,
že si je na konci listopadu předseda Poslanecké sněmovny pozval do
parlamentu, a zejména to, že pozval Ulricha Becka, tvůrce jedné z nejúspěšnějších
teorií současné společnosti. Doufejme, že se tak z první ruky dozvěděl,
že Beckova teorie reflexivní moderny není návodem k reflexi o společnosti a
politice, nýbrž vysvětlením, jak se pomalu a nejistě vytváří komplex nových
obecných rámců života, druhá poprůmyslová moderna. Vzniká tak, že lidé
přirozeně a spontánně reagují na rizika své civilizace, reflektují je a
tyto jejich chaotické reakce se v konečném důsledku skládají v cosi
společného, v jakési obecnější trendy. Není to nic, co bylo možno
vymyslet, předpovídat, nebo dokonce řídit. Můžeme to vše sice zachytit a
jakž takž popsat, výsledný pohyb se dá ale jen odhadovat - ne bez analogie
k počasí. Rozhodně to leží daleko za horizontem čtyřletých volebních
období, tam, kam politika pravidelně nedohlédá. Žáby za hráz rybníčka
nevidí a hlavně nechápou, proč by měly. Když se pak stane něco takového
jako v New Yorku loňského září, rybník bojuje o přežití. A žáby?
Ty poděšeně a nabubřele kvákají, jak jinak. Nebylo možno předvídat, že
teroristé použijí jako zbraně právě letadla a také že zaútočí právě
na New York. Vše ostatní ale odhadnutelné bylo. Terorismus tu byl a
okolnosti, které ho plodí, také. Cíl byl zřejmý: USA a jisté bylo také,
že dříve či později budou zasaženy na vlastním území.
Budeme
klopýtat za vozem?
Tisíce
takových odhadnutelných i netušených rizik visí nad celou naší civilizací,
naše další perspektiva je otázkou, vůbec ne něčím samozřejmým. Je to
také česká otázka. To ˝také˝ sem patří, protože náš osud je natolik
propojen s osudem euroatlantické civilizace, že cokoliv se s ní stane,
postihne v plné míře i nás. Máme jen omezené možnosti se těmto rizikům
vyhnout a zmírnit je, museli bychom se ale snažit jim porozumět a ne se
pasivně vézt za vozem řízeným z Washingtonu nebo z Bruselu. Co bude se světem,
až skončí vedoucí role USA, pax americana? A skončí jistě a nepochybně,
každý lepší historik to ví. Jejím výsledkem nebude pevný světový řád,
ale chaos, to je také přinejmenším dobře odvoditelné z chaotického způsobu,
jakým USA svou roli zvládají. Postaví se do
té doby Evropa definitivně na vlastní nohy? Jistě, nemůžeme nyní dělat
nic jiného než to, co děláme: udržovat transatlantickou vazbu a současně
i vazbu evropskou, co ale uděláme za několik let, až se ukáže, že situace
se radikálně a nečekaně mění? Budeme zase klopýtat za něčím vozem? Máme
určité regionální potíže hned za hrází rybníčku, jako vážné se ale
mohou jevit jen těm žabkám v něm. Zakládat na nich politiku, odmítat
evropské vazby a opírat se jen o ty transatlantické by bylo (je) směšné.
Nemůžeme dělat nic jiného než děláme, to ale neznamená, že bychom už
nyní neměli do svých úvah zahrnovat i další, přítomné i budoucí možnosti.
Nemohou pro ně existovat nějaká politicky korektní tabu, debata musí být
skutečně otevřená, ne jen přitakávající dobovým klišé. Nejde o pravověrnost,
jde o rozum: to je ta česká otázka. Je světová, protože tkvíme ve ˝světě˝
tak pevně jako nikdy předtím, je ale také česká, protože jsme to my, kteří
s ní musíme něco udělat.
Lidové
noviny, Titulní strana, 27.12.2002, Dušan Třeštík
BBCC - na hlavní stránku |
správce
stránky: Honza Brč e-mail: Brc@BBCC.cz |
naposledy
upraveno: 26.12.2003 21:06 |