Příloha č. 3
... co je vlastně Vorarlbersko ...
VORARLBERSKO
Vorarlbersko, VORARLBERG je jednou z nejmenších rakouských
spolkových zemí ovšem díky své poloze a pracovitosti svých alemánských
obyvatel (cca 330.000) je též jednou z nejbohatších.
Vorarlbersko má rozlohu cca 2.600 km2,
což je, pro porovnání, část středních Čech ohraničená
Kladnem, Prahou, Kolínem, Táborem a Příbramí. Proto se též
ujal, jako další pojmenování Vorarlberska, název "Ländle"
= "zemička".
Je téměř neuvěřitelné, že na této malé ploše jsou
zastoupeny veškeré středoevropské krajinné formy. Najdete
zde obří Bodamské jezero (400 metrů nad
mořem), které budí dojem moře, velkou rovinu - Rýnské
údolí, pahorkatinu (kolem 1.000 metrů nad mořem) kam
patří např. hora Pfänder nad Bregenzem,
území přední bregenzský les (Vorderer Bregenzerwald),
což jsou hory o výšce kolem 2.000 metrů nad mořem a zadní
bregenzský les (Hinterer Bregenzerwald) Walgau, kde
jsou hory vysoké kolem 2.500 metrů nad mořem (např. Arlberg,
Montafon, Rätikon)a konečně samozřejmě velehory s výškou
kolem 3.000 metrů nad mořem s ledovci a věčným sněhem -
t.j. pohoří Silvretta.
Svojí centrální polohou a blízkostí k velkým
hospodářským střediskům např. Curych/CH = 100 km,
Stuttgart/D a Mnichov/D = 190 km,
Miláno/I = 320 km je tato země velmi
oblíbená jak u investorů, tak i samozřejmě u turistů a
vstupem Rakouska do Evropské Unie se zrušily kontroly na
hranicích, čímž se stalo Vorarlbersko ještě
atraktivnější.
Vorarlbersko má nejhustší síť lanovek a vleků
z celého Rakouska. Jsou zde světoznámá luxusní lyžařská
střediska jako Lech a Zürs v pohoří Arlberg, kam se
sjíždí prominence z celého světa (např. princezna Diana zde
pravidelně trávila svojí zimní dovolenou).
Protože zde zcela chybí těžký průmysl, má ovzduší velmi
dobrou kvalitu.
Infrastruktura je zde prakticky dobudována, 99,5% všech domů
je připojeno na kanalizační systém, téměř všechny školy
jsou zmodernizovány, vybaveny moderními sportovními
zařízeními, jsou zde postaveny nové nemocnice, až na
několik výjimek jsou i silnice a dálnice ve výborném stavu.
Je zde postaveno mnoho silničních i železničních tunelů -
nejznámějšími jsou Arlberský silniční tunel,
který spojuje Vorarlbersko s Tyroly a je cca 14 km
dlouhý, což ho řadí na 2. místo na světě a Arlberský
železniční tunel, který byl postaven už v minulém
století a je prakticky stejně dlouhý jako dálniční.
V posledních 20-ti letech !!! se začaly
velkými náklady budovat cyklistické stezky,
které vedou většinou mimo silnice. Cyklistika se zde
proměnila v masovou činnost, protože kolo se používá jak ve
volném čase, tak i na jízdu za zaměstnáním. Jedině
Mounten-Biking je zde zatím omezen, protože se nesmí
jezdit po soukromých polních cestách, kde majitelé těchto
ručí za případné úrazy. (Toto platí ovšem v celém
Rakousku). Ve Vorarlbersku se ovšem o této záležitosti
vášnivě diskutuje takže je možné, že tento nesmyslný
zákon bude v brzké době změněn. Ale kdo se chce přesto
vyřádit v extrémních terénech, může si zajet do
vedlejšího Švýcarska, kde se dá jezdit všude.
Vorarlberčani jsou alemánského
původu (to je etnická skupina, ke které ještě
patří němečtí Švýcaři a Švábové z Bádenska
Würtenberska) a mají vlastní dialekt, který se radikálně
liší od spisovné němčiny.
Je zde velmi rozšířený pojem osobní vlastnictví, takže
většina obyvatel má vlastní domek anebo alespoň byt.
Náklady na jejich pořízení jsou ovšem velmi vysoké, a tak
to bývá investice a splácení dluhů na celý život.
Vorarlberčani milují květiny, a tak u spousty domků můžete
vidět krásné zahrádky a okna, která hrají všemi
květinovými barvami.
V době velkého hospodářského rozmachu v
80-tých a 90-tých letech bylo ve Vorarlbergu na práci najmuto
množství zahraničních pracovníků, především z Turecka a
Jugoslávie - nyní tvoří téměř 20% obyvatelstva a
především Turci se nedokázali integrovat do zdejší
společnosti, což způsobuje určitou rezervovanost místních
obyvatel vůči cizincům. A z těchto důvodů
rovněž v současné době existuje striktní zákaz
udělování pobytu cizincům, kteří nepocházejí ze zemí
Evropské Unie.