CIHELNA HISTORY zpět
V Praze dne 13. října 1999
Ahoj všichni,
tak jsme absolvovali naši letošní poslední dvoudenní (jinak 23.)
akci s názvem Krásná Lípa, kdy jsme o víkendu 8. - 10. října 1999 přijali pozvání
Kašparů na jejich skvělé rekreační sídlo zvané Cihelna (překvapivě
podle bývalé cihelny) v Krásné Lípě.
Krásná Lípa
je město ležící ve výšce
428 metrů n/mořem 8 km západně od Varnsdorfu (4.000 obyvatel
- je až s podivem, že stejný počet obyvatel uvádí jak průvodce
z roku 1960, tak i z roku 1992).
Něco málo z historie -
po zničení hradu Krásný Buk (o Lípě se v žádných
historických pramenech překvapivě nemluví) - tedy v r. 1339
se přenesla značná část jeho pravomoci na samotu u křižovatky
cest, kde postupně vznikla lesní lánová vesnice (co to je,
nemám potuchy, ale je to uvedeno ve všech - dvou - průvodcích,
které jsem měla k dispozici). Třikrát byla postižena
pruskou invazí (r. 1778, 1813 a 1866) do Čech, v r. 1795 ji
zničila velká průtrž mračen a silná povodeň. V době
manufakturní se nevelká ves stala městysem, v r. 1731 pak městečkem
a v r. 1870 (za rozvíjení kapitalistické industrializace) městem.
Nejstarším výrobním odvětvím zde bylo niťařství.
Na svahu nad městem byl v letech
1754-1758 postaven, na místě starého kostelíka ze 13. stol.,
barokní kostel sv. Máří Magdaleny.Věž pochází z r. 1777,
zařízení z 18. - 19. stol. Na bývalém hřbitově můžeme
najít 2 rokokové náhrobky z konce 18. stol. Poblíž kostela
se nachází Kostelní vrch, kde stávala kaple a Křížová
cesta. Ve městě je možno najít mnoho barokních a klasicistních
domů s dřevěnými i zděnými portály z 1. pol. 19. stol. a
pozdější neorenesanční městské stavby z 19. stol. Kousek
od náměstí se nachází Městský park, jehož rozloha je 10
ha. Byl založen v r. 1897 a můžeme zde najít mnoho vzácných
dřevin - korkovník amurský, jedlovec kanadský, lísku
tureckou, jedli kavkazskou, …
Průmysl - hlavně textilní
(v r. 1731 zde Angličan Barnes založil první bělidlo) a přesného
strojírenství. Přesto velká část obyvatel za prací dojíždělo
do větších středisek (to je zřejmě také jediné, co z dřívějšího
průmyslu zůstalo a rozvíjí se až dodnes). Překvapivě nikde
se v historických pramenech nehovoří o tom, že by zde byla
cihelna ačkoli pozůstatky jsou více než viditelné.
A jak krásně bylo v Krásné Lípě… ???
Pátek 8. října
Z Prahy jsme odjížděli
samostatně a poměrně pozdě (i když to se mi zdá spíše
proto, že už se brzy stmívá), takže jsme do Krásné Lípy
dojížděli za tmy a výpravčí u šraněk si s námi užil své
- každý poctivě troubil u stažených závor jak bylo nařízeno…
Jak jsme tedy dojížděli…
… = 17 lidí + 3 psi + 5 aut …
A dál už byl jen Červený trpaslík (POZOR !!! Neplést s Červeným drakem, - v tomto případě nešlo o pivo, ale o TV SCI-FI seriál), skvělá grilovaná kuřata, Staročech Classic (POZOR !!! V tomto případě nešlo o TV seriál, ale o pivo.). K tomu chleba, okurky a kytara. Malej Pepa soustavně usínal se skleničkou v ruce a Dorku bolela hlava.
Rekapitulace: | |
Celkem se zúčastnilo: | 17 lidí |
Celkem psů: | 3 |
Celkem aut: | 5 |
Počasí: | babí léto už je zřejmě pryč, ale jinak to ušlo, t = cca 10° C |
Celkem km: | 128 |
Trasa: | Praha - Česká Lípa - Jiřetín pod Jedlovou - Rybniště - Krásná Lípa - Cihelna |
Cesta: | asfalt - někde lepší, jinde horší |
Sobota 9. října
Ráno bylo poněkud
mlhavější - venku bylo jak v prádelně. Ale přesto jsme se
po deváté hodině začali hrabat ze svých pelíšků, i když
jsme si v tom podzimním mlhavém ránu připadali spíše jak dělníci
z Kolbenky jdoucí na šichtu (jen si vzít bandasku s kafem a
krajíc chleba), než cyklisti na výletě…
10,00 - hodina odjezdu. Určitě není bez zajímavosti, že ačkoli vlastně hodinu odjezdu nikdo nestanovil, začíná být v genech BBCC zakořeněna desátá jako hodina “H”. A jako vždy jsme odjezd nestihli (bohužel i tento fakt je již v genech BBCC pevně zakořeněn).
… = 21 lidí + 3 psi + 7 aut …
11,08 - konečně jsme vyrazili. Zuzka a Jirka Kaš. jr. a Agina zůstali doma, takže nás jelo…
… 19 lidí + 2 psi …
Původně jsme na dnešní den naplánovali cestu přes čtvero vrcholů - Jedlová, Plešivec, Široký vrch a Vápenný vrch. Vrstevnic na mapě bylo až oči přecházeli, převýšení bylo slušné, ale překvapivě se nikdo nevzbouřil. Nebo spíše před odjezdem se nevzbouřil, ale všechno hezky popořádku…
11,25 - projeli jsme lesní cestou - slalom
mezi kluzkými kameny, mokrou trávou a bahnem nám všem dal
docela zabrat a u Velkého rybníka jsme asi 10 minut čekali na
Jirku Kaš. sr., Dorku, Velkýho Pepu a Rajče.
Někteří sice
tvrdili, že Pepa hledá klíče od auta, kterým sice nepřijel,
ale chce jej uzamknout, ovšem nakonec se ukázalo, že Dorka,
jakmile vyjela ze vrat a spatřila trochu bahna, hned se v něm
vyválela. Tentokrát to ale zas až taková legrace nebyla,
protože se při tom stihla celkem slušně praštit do hlavy o
šutrák. Pokud uvážíme, že patří mezi hrstku skalních,
kteří nasazují přilbu už při myšlence, že usednou na kolo,
je vidět, že na některé záludnosti přírody jsou jakékoli ochrany krátké.
Popádový šok ale
jak Dorka, tak i Terda zvládly nakonec dobře (co jim také zbývalo),
takže jsme se vydali dál.
Dalších cca 7,5
kilometrů byla havaj - jeli jsme po silnici pěkně mírně s kopečka
až do Dolního Podluží.
Dolní Podluží
Obec ležící 1 km jižně
od Varnsdorfu. Původně se zde vyráběl velvet, čímž není
myšleno skvělé 14° pivo, ale druh manšestru. Později zde
byl i závod Velveta, který měl v okolních obcích četné
pobočky.
Mezi mrakama začalo
probleskovat sluníčko (teď jsme začínali Jirkovi Kaš. sr. závidět
tmavé sluneční brýle) a my jsme se celou dobu kochali
pohledem na krásně upravené domky různého stáří - od těch
historických až po novodobé a ačkoli to vypadalo, že jsme
projížděli jednou obrovskou vesnicí, bylo jich na těch
pár kilometrech hned několik.
V Dolním Podluží
jsme najeli na modrou značku - ovšem vedl nás Honza, takže
jsme nejprve jeli po značce krátce na druhou stranu a pak jsme
ji ztratili docela, což ovšem Honza hodlal uznat až po ujetí
cca 2 kilometrů.
Po důkladném
prostudování mapy jsme se rozhodli pro cestu vedoucí kamsi do
kopce, na jejímž konci jsme měli opět narazit na ztracenou
modrou. Cesta však náhle a neočekávaně skončila již cca po
150-ti metrech - pro zpestření zážitků u ohrady s krávama.
Ale protože nás nějaký skot nemůže přece rozházet,
podlezli jsme drát napuštěný elektřinou (nejlépe se podlézal
Terině, která při své výšce ani nepostřehla nějaké
elektrické nebezpečí) a vydali jsme se mokrou trávou do kopce
napříč přes výběh (z mnohých se sice stali tlačiči, ale našlo
se i pár těch, kteří se v sedle udrželi). Naštěstí o nás
právoplatné obyvatelky území nejevily příliš velký zájem
(i když z jejich výrazu bylo jasné, že si o nás myslí své)
a ani pro nás nebylo, po zkušenostech z Bregenzu, kličkování mezi kravincema nic neobvyklého.
A zase jsme podlezli
elektrický drát kolem výběhu a stanuli jsme na okraji lesa.
Fakt, že široko daleko není po nějaké cestě ani památky, nás
příliš nevzrušoval a bez dlouhých okolků jsme vzali les útokem
- tedy napříč přes vrstevnice rovnou za nosem. Teď už ale
nejel nikdo. Ačkoli les vypadal na okraji poměrně mírumilovně,
během okamžiku jsme měli pocit, že jsme překročili bludný
kořen. Svoje kola jsme vláčeli listím kamsi vzhůru přes kořeny,
kameny a padlé soušky.
Konečně přišlo
vysvobození - zdolali jsme poslední kamenný val a stáli jsme
na cestě označené modrou značkou. Zase jsme se našli - v poklidu
jsme ujížděli lesní cestou (pro změnu mírně s kopečka),
s úlevou jsme šlapali do pedálů našich kol a kochali jsme se okolními
lesy, které po mlhavém ránu nádherně voněly. Ovšem naše
radost netrvala dlouho - cca po 2 km jsme narazili na naučnou
Hornickou stezku vedoucí podél starých stříbrných dolů, což
v reálu nebylo nic jiného než hnusný dokopec. A ačkoli se někteří
zpočátku snažili zůstat v sedle,
nesourodý kamenitý povrch cesty nás nakonec téměř všechny
opět přinutil slézt a zase z nás byli vesměs tlačiči.
Nutno podotknout, že
již při plánování trasy Jirka Kaš. sr. hovořil o jakémsi
prekérním úseku, kterému by bylo lepší se vyhnout, ale bohužel
si nad mapou nedokázal vybavit, která cesta to je. Teď se mu
vzpomínky na letní výlet se Zuzkou, kdy nekonečně dlouho vláčeli
kola přes kamení do kopce, zcela jasně vybavili. Při pohledu
na úsek před námi mu zcela jasně zmizel úsměv ze rtů a jediné co ze
sebe vypravil bylo: “Tak tohle je vono…”
cca 13,00 -
konečně jsme vystoupali téměř na vrchol, tedy na rozcestí
se zpevněnou lesní cestou a protože už jsme všichni měli prázdné
žaludky, jednohlasně jsme se rozhodli sjet po červené
turistické značce do Lesné na oběd. Z rozcestí vedla krásná
asfaltová silnička, což jsme všichni s radostí uvítali. A
zase jsme s úlevou šlapali do pedálů a zase jsme se kochali
okolím a zase naše radost netrvala dlouho - cca po 2 km se červená
značka opět stočila do lesa.
Vzhledem k tomu, že lesního crossu již měli někteří dost, rozdělili jsme se na dvě skupiny označené, pro lepší rozlišení, pracovním názvem saláti a nesaláti:
Lesné
rekreační ves 2 km jižně
od Jiřetína pod Jedlovou. Původně na tomto místě stála sklářská
víska, jejíž počátky se datují kolem roku 1363. Ves Lesná
vznikla v roce 1711 při bývalém Lesním mlýně (později
pila a drastírna lnu).
Hlad jsme všichni měli ukrutný ovšem hospoda byla uzavřená. Bez dlouhého otálení jsme začali hledat jinou a nutno podotknout, že pokud bychom hledali otevřený Night Club, chytali bychom se (i bez ohledu na polední čas) snáze, ale na lačný žaludek…
13,52 - 15,10 - restaurace Starý Stožec. Konečně obídek - výborné jídlo, rychlá obsluha, oheň v krbu, horká griotka, horká čokoláda a pivo jako křen. Co by si člověk mohl více přát.
Ačkoli jsme dnes ještě
příliš kilometrů neujeli, začali jsme, s ohledem na pokročilou
hodinu a náročnost terénu, přemýšlet o zkrácení plánované
trasy - začínalo být jasné, že čtyři vršky dneska nezdoláme.
Někteří přesto chtěli vyjet alespoň na Jedlovou a někteří
se netajili úmyslem jakémukoli dalšímu kopci (o Jedlové ani
nemluvě) se vyhnout. Ale vzhledem k tomu, že všechny navržené
trasy vedly přes Tolštejn, bylo rozhodnuto rozdělit se až tam.
Odpočinuti a
najedeni jsme se tedy vydali dál, ale jen jsme vystrčili nos ze
dveří hospody, začalo pršet. Zatím ale jen tak poletovaly
kapky, čímž jsme se příliš nevzrušovali. U hospody jsme
ponechali jen Brziho, který zjistil, že má prázdné kolo, takže
se lehce zdržel výměnou dušičky pneumatičky a opustil nás
Jirka Kaš. sr., který už měl pro dnešek cyklistiky dost a vrátil
se zpět do Krásné Lípy po silnici. Dále nás tedy jelo…
… 18 lidí + 2 psi …
Pokračovali jsme dále
po červené turistické značce - nad námi se na jedné straně
tyčily zbytky starého hradu a na straně druhé vrchol Jedlové.
Začínali jsme tušit, že si dokopců ještě dneska užijeme
dost. A nemýlili jsme se. Záhy se z nás stali opět tlačiči
(tedy kromě Káji a myslím, že i obou Brzíků, kteří jako
jediní vyjeli) a opět jsme stoupali a stoupali.
Déšť pozvolna
houstnul a okolní vršky se nám začínali ztrácet v mracích.
Nikde ani náznak naděje, že by se počasí ještě dnes mohlo
umoudřit.
cca 16,00 - po zdolání slušného dokopce jsme stanuli pod zříceninou hradu Tolštejn, kde opět došlo k rozdělení na dvě skupiny - pro lepší orientaci opět s pracovním názvem saláti a nesaláti:
Zřícenina hradu Tolštejn
Původní pevnost založili
na přelomu 13. a 14. století Vamberkové. První zmínky o
hradu jsou z roku 1337. Gotický hrad byl vybudován kolem dvou
sklaních hrotů, které na východě a jihu spadaly zcela příkře
(měli jsme možnost na vlastní kůži okusit - dokopec to byl
opravdu nevídaný), na západě souvisely nízkým hřbetem s Jedlovou,
takže jen na severu měl hrad příkopy a nevysoké hradby. Ve
středověku patřil hrad k nejvýznamnějším v severních Čechách,
neboť měl, na znělcovém suku vyčnívajícím z okolních pískovců,
výtečnou obrannou polohu a chránil jediný schůdný přechod
z Lužnice na českou stranu Lužických hor.
Dnes patří Tolštejn mezi
nejrozsáhlejší zříceniny a návštěvníkům poskytuje překrásný
rozhled do okolí (tedy pokud zrovna neprší a okolní kopce se
nehalí do mraků).
Stejně jako první
skupina jsme pak jeli až na rozcestí se zelenou turistickou značkou,
kde jsme se, po krátké poradě, definitivně rozhodli dobýt
Jedlovou…
Z počátku byla
cesta pohodová - bez problémů se dalo jet na kolech, ale jak
jsme pozvolna stoupali a mizeli jsme v mracích, stávali se z nás
opět tlačiči. Závěrečný dokopec (cca 1,5 km) nám dal zase
pěkně zabrat, i když jsme kola jen vedli.
Jedlová
znělcová hora 3 km jižně
od Jiřetína pod Jedlovou. Se svou výškou 770 m nad mořem patří
mezi tři nejvyšší vrcholy Lužických hor. Na vrcholku je možno
navštívit kamennou rozhlednu z roku 1881 (smysl to má opět při
krásném počasí, v dešti toho opravdu moc vidět není).
Poblíž rozhledny pak najdeme pomník německého básníka F.
Schillera (tedy proč právě jeho, to bohužel historické
prameny neuvádějí) lemovaný ukázkami hornin z celé oblasti
a turistická chata, kde mají skvělé rakvičky se šlehačkou
a sněhové trubičky.
16,45 - byli jsme na vrcholu !!! Jedlovou jsme dobyli !!! Překvapivě nikdo neměl zájem navštívit místní rozhlednu (stejně by, díky mrakům, bylo vidět nejdál na parapet okna) a hned jsme všichni bez řečí zapadli do hospody, kde jsme dali sladkou tečku - měli skvělé sněhové trubičky, rakvičky se šlehačkou, čaj, horkou čokoládu a kávu. Jen ze začátku na nás trošku pozapomněli, takže na první várku trubiček a rakviček jsme čekali dost dlouho. Pak jsme ale snědli všechny zákusky, co tam měli (tedy až na jednu rakvičku).
17,30 - oblékli jsme mokré mikiny a bundy,
navlékli jsme mokré rukavice, sedli jsme na mokrá kola a
vydali jsme se opět do deště. Cca 500 metrů pod vrcholem jsme
z asfaltové silničky uhnuli na červenou turistickou značku,
což nebylo nic jiného než snůška ostrých kamenů, díky dešti
navíc pěkně klouzavých. Drncali jsme mlhou neznámo kam (tedy
chtěli jsme dojet do Jiřetína) a myslím, že naší největší
snahou v tuto chvíli bylo udržet se na kole a nesklouznout po
ostrých hranách mokrých šutráků.
Za krátko jsme
dojeli na sjezdovku (tu chtěla vidět zvláště Gábina, protože
sem kluci mají jet v zimě na lyžák) a rozhodli jsme se sjet
po ní dolů (konečně, jinudy také červená značka nevedla).
První vyjel Vašek , ale dlouho se v sedle neudržel - na mokré
trávě dostal záhy smyk, v důsledku čehož svému kolu utekl.
Po těchto zkušenostech jsme my ostatní svá kola z nejhoršího
úseku vedli (tedy většina z nás - někteří se přece jenom
odvážili jet).
Sjezdovku jsme sjeli
z půlky a dále nás červená značka vedla po zpevněné cestě
až do Jiřetína.
Jiřetín pod Jedlovou
je městečko se 4000
obyvatel. Leží západně od Varnsdorfu. Vzniklo jako hornické
sídlo, neboť již od pol. 15. stol. se zde těžila ruda, měď,
leštěnec olověný se stříbrem a zinek (konečně o množství
dolů v okolí jsme se sami měli možnost přesvědčit díky
naučné Hornické stezce). Postupně se zde ale rovněž
objevovala průmyslová výroba typická pro okolí - tedy výroba
sametu, barvírna, pivovar, …
V Jiřetíně jsme najeli na silnici a vzhledem k tomu, že déšť mezitím přibral na síle, rozhodli jsme se držet se nadále již pouze asfaltu a přes Rybniště jsme bez problémů všichni dojeli do Krásné Lípy a na Cihelnu.
Rybniště
je ves založena v r. 1715
druhotnou kolonizací na pozemku vysušeného rybníka (odkud asi
vznikl název ???). Velmi brzy - hlavně po vybudování železnice,
se industrializovala, tedy vznikly zde niťárny, tkalcovna, sklárna,
atd. V r. 1806 zde jako první v celé rakouské říši
vznikla první továrna na výrobu kávové náhražky.
cca 18,35 - konečně suchoučko a teploučko. Po
kilometrech absolvovaných v dešti bylo velmi příjemné
sednout si k roztopeným kamnům a nechat to teplé nic pronikat
do prochladlých končetin. Ačkoli jsme během dne několikrát
vzpomněli na Zuzku, která zůstala doma, teď jsme její roli “udržovače
ohně v jeskyni” plně ocenili a mnozí z nás (viď, Rajče)
si určitě ani nedovedli představit, že bychom se vrátili k vyhaslým
kamnům a začali bychom rozdělávat oheň, brrrrrrr. Zkrátka
Zuzko, ještě že se ti nechtělo nikam jet…
Jen nutno přiznat,
že při příjezdu naší druhé skupiny již byla všechna místa
u kamen plně obsazena hřející se první skupinou, ale ve druhé
řadě jsme se nakonec také zahřáli do sytosti.
Večer probíhal v duchu
dobrých tradic BBCC - tedy rozpečená grilovaná kuřátka,
skvělé zeleninové saláty, pivo a víno. Navíc jsme jen
tentokrát přidali sušení a boj o kostičky - nějak jsem se s Terdou
a se Šmudlou nemohla dohodnout, kdo z nás tří bude jíst
chrupavčičky. Ale vzhledem k tomu, že Velkej Pepa a Dorka
statečně hájili barvy psí smečky, moc chrupavek na mě
nezbylo (i když Pepa s Dorkou na to tedy měli jiný názor).
Po chutné večeři
jsme byli všichni notně odpadlí, ale pak se přece jenom Honza,
Pepíci a Rajče zmátožili a naladili kytary…
cca 23,00 - zpět k Taťkovi, k Tomášovi a k Blackovi do Benešova nad Ploučnicí odjela Gábina s Kájou, no a my ostatní jsme u oblíbených písniček vydrželi až dlouho přes půlnoc.
Rekapitulace: | |
Celkem se zúčastnilo: | 21 lidí |
Celkem psů: | 3 |
Celkem aut: | 7 |
Celkem nejelo: | 2 lidi + 1 pes + 7 aut |
Počasí: | mlha, sluníčko i déšť - zkrátka už je tady podzim, t = ??° C, ale krátké kalhoty se ještě snesly bez problémů |
Hrubý čas: | 7:27 |
Čistý čas: | 2:20:59 |
Celkem km: | 34,45 km |
Převýšení: | cca 937 výškových metrů |
Průměrná rychlost: | 16,25 km/hod. (na to, že jsme dost tlačili, docela slušný průměr) |
Trasa: | Cihelna - Velký
rybník - Ladečka - Žofín - Jiřetín pod Jedlovou -
Dolní Podluží - po modré turistické značce - podle
azimutu přes krávy a lesem - po modré turistické značce
- po červené turistické značce - Čertova pláň -
Lesné - zřícenina hradu Tolštejn
|
Cesta: | lesní cesta, asfalt i kluzké kamení - zkrátka každý si určitě přišel na své |
Neděle 10. října
Ráno bylo velmi nepřívětivé
a čím více jsme otvírali oči, tím více začínalo pršet.
9,30 - v tichosti odjel Rajče a Jája, my
ostatní jsme se pomalu začali hrabat ze svých pelíšků,
pozvolna jsme snídali a sledovali nedělní pohádky v televizi.
Malej Pepa se sice od pátku vytahoval, že má sebou dvě opečovatelky
(tedy Magdu s Hrošíkem), ale nutno říci, že v tuto chvíli
mu je všichni ostatní přestali závidět. Tohoto rána se
karta obrátila - zatímco obě opečovatelky setrvávali ve svých
spacáčcích a tloukli lžícemi do stolu na znamení hladu,
Malej Pepa pobíhal po kuchyni a rychle sháněl všechno možné k snídani,
kterou jim přinesl až do postele - holt není nad to mít sebou
dvě ženské…
Vzhledem k tomu, že
se počasí nehodlalo umoudřit a i desátá (hodina) vypovídala
ve prospěch deště, který okolí pozvolna měnil v bahniště,
začali jsme se pozvolna balit a chystat k odjezdu - přesněji
řečeno k odjezdu do Prahy.
A kam jsme dneska chtěli vlastně jet ???
Z Krásné Lípy po modré na Dymník…
Dymník
vrch jihozápadně od
Rumburka o výšce 511 metrů nad mořem, tvořený tzv. lesním
čedičem. Na vrchol, kde je rozhledna, je umožněn pohodlný výstup.
…dále bylo plánováno zajet k památníků partyzánů a do Rumburka…
Rumburk
je město při východním
okraji Šluknovského výběžku s počtem 10.000 obyvatel. Patřilo
k našim nejvýznamnějším průmyslovým střediskům. První
zmínky o Rumburku pocházejí z dob husitských válek, kdy byl
obsazen husity. V r. 1587 se stal důležitou stanicí královských
pošt. Po pohromách třicetileté války se město velmi rychle
vzpamatovalo a byla zde velmi rychle obnovena hospodářská výroba,
díky čemuž město posílilo svoji pozici.
Z průmyslové výroby opět
převažovala různá odvětví textilního průmyslu, což je
charakteristické pro celou tuto oblast.
…z Rumburka jsme měli jet do Varnsdorfu, kde byl mj. plánován oběd…
Varnsdorf
po Rumburku je to druhé
největší město této oblasti. Město je lemováno sedmi
pahorky a protéká jím řeka Mandava. Počátky vzniku se datují
13. - 14. stol., kdy v této oblasti vzniklo několik osad. A až
kolem r. 1868 se obce spojily v jeden správní celek a
Varnsdorf se stal městem. Z průmyslu opět převládá textilní.
…z Varnsdorfu jsme chtěli jet do Studánky…
Studánka
je ves 3 km západně od
Varnsdorfu. Studánka vznikla na křižovatce cest zřejmě v období
husitských válek. Poměrně brzy se stala dělnickou vsí,
odkud pracující dojížděli do továren v Rumburku a
Varnsdorfu.
…a dále k pramenům Křinice…
Křinice
je říčka pramenící
poblíž Studánky z několika vydatných pramenů a stává se
hraničním tokem. Prameny Křinice byly upraveny a oficielně předány
veřejnosti 20. října 1907 při příležitosti výletu spolku
“Přátelé hor” a do dnešní doby patří k vyhledávaným
výletním místům.
…no a odtud už je to jen kousek zase zpět do Krásné Lípy. Takže jak je vidět, na Cihelnu se ještě budeme muset vrátit, protože je tu stále co k vidění.
cca 13,00 - postupně jsme naložili auta a odjížděli jsme ku Praze. Cestou jsme se ještě zastavili v motorestu U sv. Kryštofa (či jak se to jmenovalo) poblíž Tupadel, kde jsme se skvěle najedli a pak už jsme se rozjeli do svých domovů.
Rekapitulace: | |
Celkem se zúčastnilo: | 19 lidí |
Celkem psů: | 3 |
Celkem aut: | 6 |
Počasí: | lilo a lilo a lilo, t = nic moc |
Celkem jsme neujeli: | cca 35 km |
Trasa: | plánovaná: Krásná Lípa - Dymník - památník Partyzánů - Rumburk - Varnsdorf - Studánka - prameny Křinice - Krásná Lípa skutečná: |
Cesta: | asfalt a déšť |
Skončila letošní poslední vícedenní akce. Deště i kopců jsme si tentokrát užili do sytosti, ale i když jsme nepřejeli čtvero vršků, stejně jsme v té nepřízni počasí najeli dost. No a ačkoli jsme původně letos plánovali ještě jednu víkendovou akci, počasí nás přesvědčilo, že už je přece jenom podzim, kdy jsou jednodenní akce mnohem únosnější. Takže příště už jen v sobotu AHOJ !!!
VrstevniceJ
Copyright © Vrstevnice/BBCC, 1999
Datum poslední úpravy : 27. duben 2000
Copyright © BBCC, 1999